Afflilate marketing: bereiken in de breedte, converteren in de diepte

Affiliate Marketing
B2B, B2C
Conversion, Reach
Affiliate marketing  boost je sales

Misschien heb je het ook al gemerkt: affiliate marketing is helemaal terug van weggeweest! Benieuwd hoe affiliate marketing je kan helpen om jouw marketingdoelstellingen te bereiken? Zoek je een marketingbureau dat met onafhankelijke ogen naar je affiliate programma kijkt en je optimalisatietips aanreikt? Dan ben je bij Grava aan het goede adres, want we hebben maar liefst vier affiliate specialisten in huis. Zij tillen met veel plezier een tipje van de affiliate marketingsluier op en zetten je op weg!

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een performance based marketingmethode waarbij je jouw producten of diensten promoot op websites (publishers) in ruil voor commissie. Als adverterend bedrijf krijg je toegang tot een groot en divers affiliate netwerk, dat bestaat uit verschillende websites die je helpen meer zichtbaarheid te genereren en je marketingdoelen te behalen. Voorbeelden van deze netwerken zijn Awin, TradeTracker, TradeDoubler, Kwanko … Het grote voordeel van affiliate marketing? Je betaalt de publisher enkel wanneer er effectief een conversie plaatsvindt.

Affiliate marketing schema

Waarom affiliate marketing?

De redenen om voor affiliate marketing te kiezen zijn uiteenlopend: van meer websitebezoekers aantrekken, over het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief vergroten tot je online sales verhogen. Affiliate marketing is een flexibele marketingvorm waarbij jij kiest wat je wil bereiken en welk budget je hieraan wenst te spenderen. Jij houdt de touwtjes in handen.

Hoe beginnen met affiliate marketing?

Starten met affiliate marketing begint met een kleine dosis research. Neem de tijd om je affiliate netwerk te leren kennen. Wat kan affiliate marketing voor jouw zaak in het bijzonder betekenen? Hoe haal je het onderste uit de kan van je budget? Op basis van een goed gesprek wordt er een vergoedingsmodel vastgelegd, meestal in de vorm van een percentage op de gegeneerde omzet. Een competitieve vergoeding maakt het voor partners aantrekkelijk om met jou samen te werken.

Grava’s drie tips voor een succesvol affiliate kanaal

1. Mix | Publishers kunnen je bedrijf op verschillende manieren promoten. Met een blog, een vergelijkingssite, een e-mailmarketingpartij, een site over een relevant topic dat aansluit bij je business, ... Het is aangeraden om een gezonde publishermix te hebben.

2. Luister | Publishers weten zelf het beste wat er wel en niet goed werkt op hun website. Op basis daarvan geven zij gericht advies bij de behaalde resultaten. Luister aandachtig naar hun feedback want publishers zijn bij uitstek de experts die weten wat er in de markt speelt.

3. Investeer | Misschien kijk je vandaag vooral naar de kortetermijnresultaten, maar neem het van ons aan: investeren in sterke partnerships loont op lange termijn. Wanneer je je omringt met betrouwbare toppartners vergroot de kans dat jouw merk een topplaats krijgt.

Lijkt affiliate marketing iets voor jouw bedrijf? Kan je huidige programma een frisse blik van buitenaf gebruiken? Wij helpen jou graag verder! Contacteer Grava’s affiliate marketing experts >>

Volgend artikel

De ambitie om aan de top van Performance Marketing te blijven

Digital Campaigns • 25 juni