De lokale verkiezingen 2018 in een dashboard

Analytics and Data visualisation, SEO
B2B
Engagement, Reach
Lokale verkiezingen 2018

Zondag is het zover: we kiezen met zijn allen nieuwe lokale besturen. Traditioneel heeft de campagne vele bomen en zelfs bossen gekost, maar steeds meer partijen zijn online actiever dan ooit. Stemmen ronselen gebeurt al lang niet meer alleen aan de voordeur of op de markt. Het zijn steeds vaker de cloud en devices die politiek en burger met elkaar verbinden. Wat een prachtige speeltuin om onze analytics & dashboard-experten op los te laten!

 

Vanwaar komen de bezoekers?

De laatste jaren stelden we vast dat volledige en correcte data steeds meer aan belang winnen. In plaats van “veel verkeer naar mijn website” verplaatste de focus zich naar “waar komen die bezoekers vandaan” of “hoeveel brengen mijn Facebookadvertenties exact op”. Om daarop te kunnen antwoorden investeerden we flink in analytics & dashboarding en dat levert interessante resultaten die we kunnen doortrekken naar thema’s als de lokale verkiezingen 2018.

Met onze dashboards helpen we klanten om meer inzicht te krijgen in hoe vindbaar ze zijn op Google. Om daarbij een benchmark te voorzien, nemen we ook de belangrijkste concurrenten mee op. Het dashboard wordt dus zowel een interne audittool als een concurrentie-vergelijker.

Dashboard lokale verkiezingen 2018

Welke zoekterm scoort?

 

Om te bepalen hoe vindbaar een website is, maken we gebruik van twee parameters: het zoekvolume voor de zoekwoorden die op de website aanwezig zijn, en de positie in Google die de website haalt voor de bijhorende zoekwoorden. Voor de lezers die we net zijn kwijtgeraakt alvast enkele voorbeelden van inzichten die ons dashboard oplevert.

  • N-VA heeft de sterkste organische aanwezigheid. Dat komt omdat ze het vaakst op plaats 1 staan in Google. Ze doen dat ook vaak voor zoekopdrachten met veel volume waardoor er waarschijnlijk veel bezoekers op hun website belanden. Daarnaast presteert ook de sp.a beter dan de concurrentie. Het Vlaams Belang is de zwakste van de klas met “maar” 42 resultaten op de 1ste pagina.
  • Mensen zoeken het meest op topics rond media, bedrijven, werk, pensioenen en gezondheid. Zoals verwacht scoort Groen sterk op milieu, vervoer en pensioenen. Open VLD kom je vooral tegen wanneer je zoekt naar werk, gezondheid & financiën.

 

Dashboard lokale verkiezingen 2018

Door de visibiliteit van alle zoekwoorden op een website te combineren, kunnen we een beeld schetsen van de totale vindbaarheid van een website. Op basis van de resultaten kunnen we verwante zoekwoorden vervolgens bundelen en onderbrengen in thema’s om te kijken welke thema’s voor veel zoekvolume en websitebezoekers zorgen.

 

Hoeveel bezoek te verwachten?

Vindbaarheid op Google is natuurlijk niet het einddoel.  Bedrijven, of in dit geval politieke partijen, willen immers dat bezoekers doorklikken naar hun website om daar meer informatie te vergaren over het bedrijf en zijn producten of, in dit geval, standpunten. Daarom bevat het dashboard ook een schatting van het aantal mensen die via Google op de website zullen klikken.

Voor die schatting is het belangrijk om rekening te houden met de advertentiekost voor de betreffende zoekterm. Bij een hoge kost is er namelijk veel concurrentie waarder er bovenaan verschillende advertenties te zien zijn en het organische resultaat lager op de pagina verschijnt. De kans dat iemand in dat geval op een organische pagina klikt is dus kleiner.

Omdat bedrijven er veel voor over hebben om tussen de eerste zoekresultaten te staan, geven we een overzicht van het aantal zoekopdrachten waarmee elk bedrijf op pagina 1, 2 en 3+ staat. Het spreekt voor zich dat meer zoekresultaten op pagina 1 voor een hogere visibiliteit en meer geschatte websitebezoekers zorgen.

Dashboard lokale verkiezingen 2018

Dat Groen sterk scoort op topics zoals milieu, daar valt natuurlijk niemand van achterover. Door hun jarenlange focus op dit topic hebben ze immers voldoende autoriteit opgebouwd. Wat wel zeer inzichtvol is, is weten welke topics binnen milieu gepaard gaan met veel zoekvolume. Zo kunnen andere partijen toch veel mensen bereiken door slechts op enkele milieu topics te focussen.

Daarnaast is het complete overzicht natuurlijk zeer relevant. Over het algemeen presteren de partijen met veel pagina’s op hun website beter, maar door te focussen op de goede zoekwoorden, weet N-VA meer verkeer te genereren dan sp.a en PVDA. De 3 partijen hebben nochtans ongeveer evenveel pagina’s.

 

Dashboarding voor jouw sector

De laatste maanden kregen we steeds meer aanvragen binnen omtrent dashboarding en analytics. Door ons vol overgave in dit avontuur te storten, zijn we vandaag in staat om veel meer te doen dan dashboarding op basis van Google Analytics gegevens. Zo ontstond ook het concurrentie dashboard dat we zonet gebruikten om de lokale verkiezingen te bespreken. Heb jij nog vragen omtrent analytics & dashboarding of ben je benieuwd hoe je scoort tegenover je concurrenten? Neem contact op met onze analytics experts en we zoeken het graag voor je uit.

Volgend artikel

FairEtail nu ook Facebook Blueprint Certified

• 6 september