The Future of Measurement is Now.

Analytics and Data visualisation
B2B2C
Engagement

Zo stoom je jouw (digitale) marketingstrategie klaar voor een cookieloze toekomst

Find your audience, fuel your business. Het belang van een goede audience-strategie haalden we enkele maanden geleden al aan. De juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste ontvanger. Maar de komst van cookieless marketing zet onze huidige strategieën, gericht op resultaten en groei, steeds meer onder druk. Hoe kan je relevant blijven voor je consument en gepersonaliseerd blijven werken? Hoe kan je het succes van je online business blijven opvolgen en campagnes bijsturen op performance, nu we door heel wat algemene beperkingen steeds minder kunnen meten? Tijd om je datastrategie onder de loep te nemen en ze een boost te geven voor de toekomst. Want die toekomst ligt bij data modelling & privacy. Is jouw bedrijf er klaar voor? Let’s find out!

Waar komt deze kentering vandaan? 

Met de lancering van de strenge Europese GDPR-wetgeving in 2018 kondigde zich een nieuw tijdperk aan. Het hoeft geen betoog dat consumenten zich intussen ten volle bewust zijn van hun (online) privacy en steeds kritischer omgaan met hoe bedrijven data verzamelen en gebruiken. Denk maar aan de consent rate op je website, waarbij je al snel merkt dat marketing cookies niet zomaar meer worden geaccepteerd. Tegelijk zien we ook grote bedrijven zoals Apple, Meta en Firefox privacy-aanpassingen maken in hun platformen wanneer het gaat over 3rd party cookies, wat het voor marketeers steeds moeilijker maakt om conversies en resultaten helder en eenduidig te meten. 

Stevige fundamenten voor een succesvolle groei.

We merken op dit moment al een grote impact en willen onze klanten graag meenemen naar een toekomstgerichtere aanpak. We merken dat we een deel van de resultaten niet meer kunnen meten en attribueren. Dit zorgt ervoor dat we er ook niet meer rechtstreeks op kunnen sturen en dat de algoritmes binnen de platformen minder goed hun werk kunnen doen. 

Om hier op een goede manier op in te spelen, maken we een shift naar data modelling en privacy. Op die manier kunnen we de schade van de huidige maatregelen beperken en mogelijk zelfs nieuwe inzichten verwerven via modelling van data. Concreet komt het erop neer dat we een kritische massa van meetbare data zullen behouden en het mogelijk maken om de inzichten uit deze data accuraat en betrouwbaar te extrapoleren. 

Grava werkt hiervoor vanuit 3 pijlers: 

  • Preserve the data: Behouden van de huidige cookie-data met respect voor de consument en de nieuwe wetgeving. 
  • Inform the AI and the customer: Beide zijn cruciaal. Aan AI geven we zoveel mogelijk signalen waarmee we machine learning tools kunnen voeden, om tot een zo correct mogelijke data modelling te doen. Tegelijk informeren we ook consumenten over wat we doen en waarom we het doen. 
  • Secure the trust and personal information: Door te investeren in een veiligere verwerking van data, geven we het vertrouwen van de klant een boost. Daarbij horen ook investeringen in de beveiliging van dataopslag en privacytechnologie. Denk maar aan server side tracking en andere alternatieven voor cookie based tracking.

Vraag HIER een vrijblijvend gesprek aan.

Google Roadmap to future proof measurement

Als Google Premier Partner staat Grava op de eerste rij om samen met Google tot een nieuwe marketingstrategie te komen waar iedereen beter van wordt. Zo hoorde je misschien al van Google Analytics 4, Google Consent Mode of Enhanced Conversions? Deze technieken zorgen voor meer meetbare conversies die tegemoetkomen aan de (privacy-)wensen van de consument én zorgen ervoor dat performance marketing ook in de toekomst nog kan blijven renderen. 

 

Grava puzzelde met deze bouwstenen alvast een eerste belangrijk traject in elkaar om haar klanten op het goede spoor te zetten. Hierin zullen we de nieuwe beschikbare technieken implementeren, de algoritmes voeden met zoveel mogelijk gebruikerssignalen én de privacy van de gebruiker respecteren. Maar tegelijk is dit nog maar het begin: de komende maanden zullen onze teams de actualiteit op de voet volgen en samen met onze partners en klanten de nodige vervolgtrajecten opzetten. Enkel zo kunnen we vandaag, morgen en in de toekomst de evoluties en ontwikkelingen het hoofd bieden. 
 

Klaar om ook jouw bedrijf future-proof te maken?  
Laat het ons weten, we helpen je graag verder.