Measurecamp Brussels, welkom in de speeltuin van de Analytics Community

Analytics and Data visualisation
B2B
Traffic
Co-workingspace DigitYser

De wereld van digitale marketing en analytics is er eentje van nieuwe ontwikkelingen, van bijblijven met de laatste technische snufjes, van duurzame oplossingen zoeken voor je bedrijf of klant.  En dat gaat beter als je kan rekenen op een hele community achter je. Grava was erbij op de intussen jaarlijkse Measurecamp in Brussel.

Lokale gemeenschap met internationale allures

Measurecamp werd in 2012 opgericht door Peter O’Neill als een manier om digitale analysten samen te brengen en van elkaar te leren.  Binnen no time verspreidde het concept zich over Europa, waarbij lokale mensen de organisatie op zich namen

Ook in Brussel zitten voldoende enthousiaste analysten om de schouders onder het project te zetten.  Met dank aan DigitYser, een co-workingspace in hartje Brussel die op een uitgeregende zaterdag zijn deuren openstelt, en een aantal welwillende sponsors.

Het event is gratis, de tickets vliegen de deur uit en deze derde editie mocht opnieuw een 100-tal gasten verwelkomen uit binnen- en buitenland.

Zoveel sprekers, zoveel topics

Voor de start worden de spelregels uitgelegd.  Een unconference is de tegenhanger van een conference, dus er ligt bij het begin nog niets vast.  Een leeg sprekersbord, met 35 open slots, verdeeld over 5 meeting rooms. Het staat elke deelnemer vrij om iets te presenteren, een vraag voor te leggen of om een brainstorm te organiseren met gelijkgestemden.  Alles kan, behalve een salespitch. Dit event gaat om het overdragen en delen van kennis, over de verschillende bedrijven heen. 

Het programmabord is snel gevuld.  Met uiteenlopende onderwerpen, voor beginners zowel als voor gevorderden, eerder technisch of meer op de business kant gericht, voor grote groepen of eerder in beperkte kring.  Wat bij elke sessie opvalt, is de openheid waarmee kan gediscussieerd worden, of dit nu gaat over de toekomst van cookies, een Data Studio rapport dat een make-over kan gebruiken of een uit de hand gelopen case van remarketing attribution.  

Even een andere kijk op de zaak, iemand die een oplossing kan aanbrengen of gewoon een alternatieve manier om het probleem aan te pakken, dat is het grote voordeel van Measurecamp.

Gevuld Topic Board op MeasureCamp Brussels

Wat zijn mijn takeaways van dit event?

  • Generic Tracking is de toekomst.  Meer en meer organisaties maken een rommeltje van hun Google Tag Manager, een ziekte die vooral bij e-commerce opvalt.  Meer dan vijftig verschillende tags en triggers die voornamelijk hetzelfde doen, vaak steunt dit op een erfenis van een vorige manager waarop voortgeknutseld wordt.  Generic Tracking vereist het werk van een developer, en is daarom niet voor iedereen weggelegd. Eén generiek event aanmaken dat alle gegevens uit de Data Layer haalt en elke mogelijke actie bevat, het klinkt eenvoudig, maar vergt toch nog wat oefening.
     

  • Cookies staan onder grote druk.  Met meer dan 45% van de internetgebruikers die een adblocker geïnstalleerd hebben, de GDPR wetgeving en een strijd die woedt binnen de industrie, denken we maar aan het ITP 2.2 protocol, moet er gezocht worden naar een oplossing.  Die oplossingen hangen af van het doel van de cookies, maar er moet steeds rekening gehouden worden met de Europese Wetgeving. Grava werkt hier proactief aan en werkte samen met Sirius Legal een audit uit, waarbij je website zowel op technisch als op juridisch gebied doorgelicht en geoptimaliseerd wordt.

 

Slide van MeasureCamp

Iedereen is welkom

Als beginner stapte ik onwennig binnen in de speeltuin.  Maar blijkt dat je gewoon even op de glijbaan moet klimmen om mee te spelen.  Het is hartverwarmend te zien hoe gemakkelijk de analytics-community nieuwkomers verwelkomt, en wegwijs maakt in wat op het eerste zicht een warboel van informatie is.  Zoals het een goede speeltuin betaamt, stap ik terug buiten met meer zelfvertrouwen, een notitieboekje vol tips en tricks en vastbesloten om er bij de volgende editie weer bij te zijn.

Bedankt Measurecamp Brussels, tot de volgende keer!