Stel je reporting in 2021 veilig door nú mee te stappen in Google Analytics 4

Analytics and Data visualisation
B2B2C
Brand Awareness
google analytics 4

“Nu overstappen op Google Analytics 4 is je reporting in Q4 veilig stellen”, dat is in het kort het advies van Grava als het over Google Analytics 4 gaat. “Stilzitten is geen optie. Wie geen data wil verliezen, stapt best zo snel mogelijk mee in ‘GA4’.” Overzicht én how-to met Grava’s data engineer Marc Broos.

👉 Nagaan wat Google Analytics 4 betekent voor jouw online marketing? Graag! Laat je gegevens achter in het form rechts en we contacteren je spoedig voor een overleg.

Je schaapjes op het droge 

“Een risico waar veel bedrijven zich niet van bewust zijn, is “data debt”, waarschuwt Marc Broos. “Data uit je huidige Google Analytics kan je niet overhevelen naar Google Analytics 4, waardoor de stapel aan gemiste gebruikersgegevens elke dag hoger wordt. Daarom is het essentieel om GA4 snel op te zetten.”

“Werk met een dubbele tag” is de tip van Marc Broos. “Je zendt je data met behulp van Google Tag Manager naar zowel de oude Google analytics als naar Google analytics 4. Zo bouw je reeds kostbare gegevens op voor je rapportering en je strategie later dit jaar, terwijl GA4 ingeburgerd raakt.”

Direct aan de slag? Check de checklist!

Geen upgrade, wel een heel nieuw data-model

Marc licht toe: “Vroeger bood Google twéé analytics oplossingen: “Universal” voor web en “Firebase” voor apps, dewelke je naast mekaar moest gebruiken. Vandaag genereren echter steeds méér applicaties en devices data. Denk bijvoorbeeld aan de Alexa home speaker. Daarnaast heb je de verstrenging van de privacywetgeving en de nieuwe mogelijkheden van artificële intelligentie. Google Analytics 4 brengt alle data naar het Firebase platform, dat recenter is en dus de nieuwe uitdagingen beter aankan.”

Stop een tijger in je marketingdata

Beter vergelijken - “Het tracken van events zijn een grote vernieuwing”, zegt Marc. “Page views, clicks, users, conversies, … GA4 brengt alles onder de noemer ‘events’. Zo kan je beter zelf gaan bepalen welke data je in je charts wil vergelijken.” Ook op niveau van user ID’s verandert er heel wat volgens Marc: “Vroeger had je aparte views voor mensen die wel of niet ingelogd waren. Nu kunnen die gegevens in één stream. De user interface gaat erop vooruit. Marketeers zullen minder doorheen verschillende menu’s data bij mekaar moeten zoeken.”

Betere customer journeys en rapportering - “Consumenten veranderen vaker van voorkeur dan voorheen. Als marketeer wil je meer zicht op de journey. Rapportering met GA4 kan nu bijvoorbeeld op een deel van de journey waarin je geïnteresseerd bent. Je kan bijvoorbeeld beter zien welke kanalen nieuwe klanten genereren in het acquisitierapport. De engagement- en retentierapporten geven dan bijvoorbeeld inzicht in hun actions, of ze verder informatie zoeken na een conversie.”

Marketen met artificiële intelligentie – Marc Broos:Eéngemaakte data laat toe dat Ai binnenin Google beter te benutten. Dat opent mogelijkheden om te gaan voorspellen. Zo zal je bijvoorbeeld de kans op klantenverloop kunnen gaan inschatten, en zo efficiënter investeren in loyalty.”

Je merk future-proof maken – Last but not least: “Google Analytics 4  is ‘privacy-centric by design’, dus zelfs bij grote verschuivingen, zoals beperkingen op cookies en ID’s zal je user data kunnen gebruiken.”

Grava’s insights: haal het maximum uit Google Analytics 4

Google Analytics 4 opent de deur naar nieuwe marketing-mogelijkheden met je data. Hoe pak je de overstap aan, welke baby steps kan je nu reeds zetten? Een handig overzicht van Grava:

Grava's Google Analytics 4 checklist

1. 🗺️ Meetplan

Meten is weten! Start met je meetplan. Wat zijn je goals? Wat wil je met je website bereiken? GA4 opent een wereld aan mogelijkheden: tijd om je oude KPI’s te herevalueren!

2. ⚙️ Set-up

Na deze strategische denkoefening, ga je alles opnieuw instellen in je set-up. IP-adressen, filtering, alerts, … Alles wat je tot nu toe gemaakt hebt, kan je niet recupereren in Google Analytics 4. Win tijd en maak alvast een start met je set-up.

3. 🎯 Events en goals

Eens je set-up op scherp staat, kan je events en goals aanmaken gebaseerd op je meetplan.

4. 📈 Dashboarding en audiences

Dankzij de sterkere rapporteringsmogelijkheden maak je sneller grafieken, funnels en dashboards aan. Opmerkelijk: je charts zet Google Analytics nu ook terug om in audiences zonder dat je moet puzzelen met formules. Handig!

5. 🤖 Connecteer met BigQuery

In een paar kliks maak je een connectie naar BigQuery, Google’s enterprise data warehouse. Zo benut je de kracht van de Google servers, en kan je gaan deep diven in je “raw data”.

👉 Deze checklist overlopen met Grava's Google Analytics 4 expert Marc Broos? Graag! Laat je gegevens achter in het form rechts en we contacteren je spoedig.

 

 

 

Volgend artikel

Persbericht: The House of Marketing, Upthrust, Grava & Dignify lanceren Customer Collective

Digital Strategy Advies • 12 april