Thuiswerk? Filter in 4 stappen je eigen medewerkers uit je Google Analytics

Analytics and Data visualisation
B2B
Traffic
Thuiswerk en je analytics

Nu COVID-19 terug hevig woedt in Vlaanderen, zijn we opnieuw verplicht om meer en meer van thuis te werken. Dit leidt vaak tot onzuiverheden in de statistieken van Google Analytics. Belangrijk is dus dat je de sitebezoeken van je eigen medewerkers kan uitsluiten in de rapportage binnen Google Analytics. Want enkel met zuivere statistieken en betrouwbare data trek je de juiste besluiten en maak je grondige analyses.

De traditionele methode – het uitsluiten van IP-adressen – is een hele klus. In grote bedrijven is het vaak zelfs onbegonnen werk, tenzij je medewerkers een VPN gebruiken om verbinding te maken met de site. Voor de techneuten onder ons delen we daarom graag een gratis stappenplan voor een eenvoudig alternatief: het gebruik van URL query parameters.

De URL query parameter methode

Een handige en praktische oplossing is het gebruik van URL query parameters. Dit is bovendien een vrij eenvoudige aanpak, omdat je medewerkers dit slechts één keer per browser hoeven uit te voeren. Akkoord, Safari's ITP (Intelligent Tracking Prevention) en de korte levensduur van cookies maken het tegenwoordig wat complexer, maar de nieuwe tracking preventieregels dagen ons uit om creatief te zijn in het zoeken van slimme oplossingen.

Hoe werkt het?

Alle medewerkers, externe gebruikers en andere gebruikers van wie het verkeer als intern moet worden gerapporteerd, moet de site bezoeken met behulp van een specifieke URL query parameter.

Via Google Tag Manager kan je deze parameter uitfilteren en als een ‘User-scoped Custom Dimension’ naar Google Analytics sturen.

Vervolgens kan je met een View filter deze specifieke Custom Dimension uitsluiten van je belangrijkste rapporten, of kan je segmenten gebruiken om dit verkeer in je rapporten te identificeren.

Aan de slag: stappenplan

Stap1 - Creëer een URL query variabele in Google Tag Manager

· Maak een nieuwe URL query variabele aan in Google Tag Manager.

  • Ga naar ‘Variables’.
  • Scrol omlaag naar ‘User-Defined-Variables’.
  • Klik op de knop ‘NEW’ om een nieuwe variabele ‘URL - Query – internal’ aan te maken.
  • Kies ‘URL’ als het type. Stel ‘Component Type’ in op query en ‘Query Key' op internal.
URL Query Internal

Stap 2 - Creëer een Custom Dimension in Google Analytics

  • Ga in Google Analytics naar Admin.
  • Klik op ‘Custom Definitions’ in de middelste kolom (Property).
  • Kies ‘Custom Dimensions’.
  • Klik op ‘+ New Custom Dimension’.
  • Maak een ‘User-scope Custom dimension’ en geef deze de naam ‘Internal Traffic’.
  • Noteer het indexnummer.
Add custom dimension

Stap 3 - Pas je Google Analytics variabele aan in Google Tag Manager

  • Zoek in Google Tag Manager de Google Analytics variabele onder ‘User-Defined-Variables’ en open deze voor bewerking.
  • Creëer een nieuwe Custom Dimension door op de knop ‘+ Add Custom Dimension’ te klikken onder ‘More Settings / Custom Dimensions’.
  • Vul het indexnummer uit stap 2 in het indexnummer veld in en de variabele uit stap 1 in het Dimension Value veld.
Custom dimensions more settings

Stap 4 - Maak een nieuwe view filter aan in Google Analytics

Je kan eenvoudig segmenten gebruiken om het intern verkeer van de rest te scheiden, maar misschien wil je in plaats daarvan een specifieke View filter gebruiken om te voorkomen dat de weergave wordt vervuild met intern verkeer.

Dit is hoe zo’n View filter eruit zou zien:

View filter

Wanneer deze filter is geactiveerd, worden alle sessies van gebruikers met de waarde true, uit de Google Analytics-weergave gefilterd.

Hoe kan je testen of alles goed werkt?

Bezoek eerst de pagina zonder de query parameter. Je zou je Google Analytics-tag moeten zien afvuren in de GTM Preview en de Custom Dimension waaraan je de URL-variabele hebt toegevoegd, moet worden weergegeven als undefined. Dat is goed - we willen geen waarde naar Google Analytics sturen, tenzij dat het true is.

preview GTM

Voeg vervolgens ‘?internal=true’ (of &internal=true als de URL al een vraagteken heeft) toe aan het einde van de URL, vóór een mogelijk hashfragment (#hash), en druk op Enter om de pagina opnieuw te laden.

Deze keer zou je je dezelfde Custom Dimension als true moeten zien.

preview GTM test

Hoe kan je dit intern doorvoeren?

Je kan niet verwachten dat iedereen in je organisatie of bedrijf meteen mee is met het gebruik van queries en URL’s. Daarom kan je een eenvoudige redirect maken, waarmee je iedereen éénmalig naar een pagina laat gaan, bijv. grava.be/intern of grava.be/office. Deze wordt dan geredirect naar een URL met deze query. Vanaf dan weet Google Analytics dat je een interne user bent.

Hoewel het natuurlijk in principe éénmalig moet gebeuren door elke medewerker, blijft dit natuurlijk cookiegebonden. En zoals we hierboven al aangaven, is de levensduur van cookies door de aangepaste cookiewetgeving beperkt. Daarom is het belangrijk om dit geregeld te herhalen.

Hoe kan je de gegevens van je gebruiker opnieuw laten verschijnen?

Als je dit voor een bepaalde medewerker wil terugdraaien, hoeft hij/zij alleen maar de site te bezoeken met de interne queryparameter en letterlijk elke andere waarde te gebruiken, behalve true.

Zodra er een niet-echte waarde naar Google Analytics wordt gestuurd, als waarde van de interne parameter, worden ze opnieuw gerekend tot niet-intern verkeer.

Bron: https://www.simoahava.com/analytics/simple-way-exclude-internal-visits-google-analytics/

Meer weten over Analytics of datavisualisatie voor jouw business? Wij vertalen complexe datapunten naar glasheldere inzichten waar je concreet mee aan de slag kan.

Contacteer ons

Volgend artikel

Grava’s tips voor een goede én geldige Facebook-wedstrijd

Social Advertising • 6 augustus