Digitale marketing in tijden van Corona

Digital Campaigns
B2C
Reach
digitale marketing corona

Kansen voor creatieve digitale marketeers ondanks Coronamaatregelen

Nu de federale regering drastische maatregelen aangekondigd heeft om het Coronavirus in te dijken, overlopen we bij Grava de aandachtspunten en focussen we op kansen die zich voordoen voor wie digitale campagnes en activiteiten heeft lopen. In dit artikel geven we enkele adviezen om de economische impact van het Coronavirus zoveel mogelijk te counteren. Want wie zorgvuldig, creatief en snel reageert, kan een verschil maken!

E-commerce retail kan gouden zaken doen > tandje bijsteken

Alle fysieke winkels die geen levensnoodzakelijke goederen zoals voeding of geneesmiddelen verkopen, moeten sluiten tijdens het weekend. Dat gaat mensen echter niet tegenhouden om te shoppen. Het winkelen zal dus meer dan ooit online plaatsvinden. Bedrijven die producten online verkopen, kunnen de komende weken opportuniteiten grijpen. Retailers die zowel fysieke winkels als een webshop hebben, krijgen zo de kans om de gemiste offline verkopen minstens deels online te compenseren.

We adviseren onze e-commerce klanten om de komende tijd een tandje bij te steken in hun conversiegerichte “do” campagnes om online zoveel mogelijk omzet te halen. Dit is ook hét moment om een actie te doen met gratis verzendingskosten of een uitbreiding van de pick-up instore mogelijkheden te voorzien. Het zal je strategie een extra boost geven!

Tegelijkertijd monitoren we de campagnes van zeer dichtbij, ook tijdens de weekends. We willen de omzet die voor het grijpen ligt, voldoende opvangen. Langs de andere kant blijft kostenefficiëntie voor veel klanten vanzelfsprekend, ook al omdat er verwacht wordt dat het Coronavirus de economie in 2020 danig zal beïnvloeden. Maar bekijk het ook van de positieve kant: wie nu bouwt aan zijn merkbekendheid en merkinvulling, blijft bij consumenten op de shortlist staan, ook wanneer de storm gaat liggen. Dit geeft meteen de mogelijkheid om relevante audiences op te bouwen die je binnen enkele weken volop helpen converteren.

Online lead generation afhankelijk van context > aanpassen

Het is zeker nog mogelijk om in dezelfde mate online leads te blijven genereren die je nadien face-to-face door verkopers laat opvolgen. In de meeste gevallen zal het wel nodig zijn om na te denken over boodschap en timing en eventueel aanpassingen door te voeren in die offline opvolging.

Zo kunnen we potentiële klanten nog altijd naar een verkooppunt of een keuken- of interieurshowroom brengen, maar zal die louter nog tijdens de week geopend zijn. Ook in de vastgoedsector zullen er beperkte aanpassingen moeten komen om tegemoet te komen aan de verplichtingen die de overheid oplegt. Creatieve oplossingen zoals gesprekken via video calls of avondafspraken en -openingen kunnen een goede oplossing bieden voor klanten die anders echt alleen in het weekend of naar - intussen afgelaste - opendeurdagen komen.

Maar ga altijd uit van je doelgroep. Ouderen zijn extra kwetsbaar. We hebben met z’n allen een verantwoordelijkheid om deze risicogroep zo goed mogelijk te beschermen. Wie zich specifiek richt tot senioren, moet zeker extra aandachtig zijn. Ook hier zal het een voordeel zijn als je in staat bent creatief te zijn met moderne technologie om hun waarde als consumenten en merkambassadeurs te bekrachtigen en ze niet in een sociaal isolement terecht te laten komen.

Reissector krijgt het zwaar te verduren > opletten

Met alle beperkingen in reizen, zijn erg weinig mensen nog happig om online hun vakantie nu te boeken. De meeste klanten in de reissector zien hun conversiegerichte campagnes danig terugvallen sinds de uitbraak van het Coronavirus. In België worden vakantieparken zelfs tijdelijk gesloten.

Toch hoeft het niet allemaal kommer en kwel te zijn. Nu alle vrijetijdsbestedingen in groep aan banden gelegd worden, verwachten we dat mensen meer dan ooit online hun tijd zullen doorbrengen. Tijd genoeg dus om zich te laten inspireren en verdiepen in reizen voor de zomervakantie, in de veronderstelling dat tegen dan het virus ingedijkt is en reizen weer mogelijk wordt. We raden adverteerders in deze sector dan ook aan om waar mogelijk in te zetten op de “see” en de “think” fases, zodat ze top of mind zijn – en hun retargeting audiences klaar staan tegen het moment dat mensen weer effectief aan het boeken gaan.

Voorbeelden van opportuniteiten

  • Technologie en producten die telewerken vergemakkelijken: ergonomische toetsenborden, bureauspullen, extra computerschermen, wifi-versterkers ...

  • Do-It-Yourself producten en tuinspullen: Want we hebben volop tijd om thuis te klussen of met het mooie weer in de tuin te werken en we moeten toch iets om handen hebben, nietwaar?

  • Woonaccessoires: Wie veel thuis zit te kijken op die oude gordijnen, voelt zich misschien klaar om online inspiratie op te doen voor z’n interieur

  • Vastgoed: Nu de beurzen zwarte dagen doormaken, komt immo nog meer in de kijker te staan als alternatieve investering

  • Take-away en thuisleveringen voor restaurants die niet meer kunnen openen

  • Online entertainment en gaming: Veel mensen zien hun vrijetijdsbestedingen in het water vallen en gaan zich te pletter vervelen. Help je hen mee door deze periode?

Volgend artikel

Investeren in communicatie & marketing in crisistijd leidt tot groter marktaandeel

Digital Strategy Advies • 20 maart