1+1=3! Hoe performance en growth marketing elkaar versterken

Digital Strategy Advies, Performance Audits
B2B2C
Brand Awareness, Lead Generation, Engagement

Performance en growth marketing: voor Grava is het een straf power couple. Door growth acceleration sprints te combineren met de lange termijn groei focus van performance marketing combineer je immers het beste van beide werelden! De twee vullen elkaar naadloos aan, waardoor je van een 1 + 1 = 3 geniet. En voor je het weet, groei je sneller dan je ooit voor mogelijk hield!  

Wat is het verschil tussen performance en growth marketing?

Ben jij een marketingprofessional? Dan ken je deze quote vast wel: “De helft van m’n marketingbudget gaat verloren, alleen weet ik niet welke helft!” Het power couple, performance en growth marketing, biedt op deze verzuchting een antwoord!

Zowel performance als growth marketing stellen rendement voorop, vertrekken vanuit een business case en werken data-gedreven. Bij Grava spreken we al langer over Marketing as Cost of Sales. Als je 1 EUR in marketing investeert, wil je daar bijvoorbeeld minstens 5 EUR voor terugkrijgen om rendabel te groeien. Het is zoeken naar het juiste evenwicht tussen volume en acquisitiekost, waarbij verschillende zaken spelen zoals slimme data-gedreven marketing, maar ook het commercieel aanbod, acties, concurrentie, logistiek, enz. Growth marketing is de meest effectieve strategie om op korte termijn resultaten te boeken, terwijl performance marketing nodig is om op lange termijn de resultaten te blijven behalen en duurzaam te laten verder groeien. Beiden verwerken de inzichten meteen in de lopende campagnes en bieden real-time rapportering om alles helder en inzichtelijk te maken.
 

Rocket

Bij Grava houden we ons al meer dan 10 jaar bezig met performance marketing en werken we voor verschillende bedrijven en merken die we jaar na jaar helpen bij het realiseren en verhogen van hun doelstellingen. Binnen performance marketing maken we vaak de vergelijking met een marathon en zoeken we een evenwicht tussen de korte en de lange termijn, rekening houdend met factoren die we deels wel en deels niet in de hand hebben. Daarvoor dompelen we ons volledig onder in de business van onze klant. Een team van ervaren experts dat zich gespecialiseerd heeft in 1 of maximum 2 expertisedomeinen en zich voortdurend bijschoolt, werkt nauwgezet als een verlengstuk van het team bij de klant.

Upthrust Brew

Growth marketing daarentegen zit in het DNA van onze collega’s bij Upthrust en vergaart op kortere termijn – meestal een kwartaal – heel veel groei hypotheses testen en inzichten, om van daaruit te bekijken wat werkt – en opgeschaald kan worden – en wat niet. Denk daarbij aan tientallen commerciële boodschappen, invalshoeken, doelgroepen, kanalen, tactieken, creatives, etc. Upthrust werkt daarbij full-funnel en zet alles af tegen de ultieme bedrijfsdoelstelling: de ‘One Metric That Matters’ (OMTM). Via ‘Kill or Scale’ rondes analyseren ze wat er werkt en wat niet. En omdat je vooraf niet weet welk experiment het meest rendabel zal zijn, worden ‘marketing stacks’ voor de klant opgezet, om zo meerdere tests tegelijk te laten lopen. Daarbovenop gebruiken ze ook ‘standard operating procedures’, zodat er snel, betrouwbaar en kosten-efficient gehandeld wordt.


Wat niet werkt, wordt stopgezet en wat wel werkt, schalen ze op. Slimme sprintjes dus! Een multidisciplinair team van growth marketeers leidt alles in goede banen en is op elk moment on top of things. Een nauw overleg met de klant is ook hier cruciaal om de cirkel van marketing tot sales te sluiten. En natuurlijk staan ook transparantie en kennisoverdracht centraal, want tijdens het growth traject verzamel je een pak inzichten waarmee je na afloop weer uitgebreid verder kan. 
 

Het beste van beide werelden

Klinken zowel growth als performance marketing je als muziek in de oren? Goed nieuws dan, want je kan beide prima combineren. De conclusies uit het growth marketing traject kunnen we perfect gebruiken om je performance campagnes verder en sneller te laten groeien. Dat een experimentele mindset en duurzame performantie hand in hand gaan, zien we dagelijks in tal van projecten waar we de slimme sprintjes combineren met de langetermijnplanning voor de marathon. De combinatie kan zowel sequentieel als parallel lopen. In het geval van een go-to-market met een nieuwe dienst of product is growth marketing ideaal om snel uit de startblokken te schieten, waarna performance marketing het overneemt om de best werkende activiteiten als ‘always-on’ campagne verder uit te bouwen. Maar net zo goed kunnen beide naast elkaar lopen om ervoor te zorgen dat de baseline performance campagnes voortdurend gevoed worden door goed werkende experimenten. 

Een typisch voorbeeld van een performance + growth marketing campagne. Je baseline ‘always-on’ campagne combineer je met een reeks van snelle, slimme experimenten. De tactieken die vruchten afwerpen komen al gauw bovendrijven en worden verder uitgerold! 

Growth + performance = magic!

Elke onderneming zoekt de balans tussen een gezonde performance basis en het continu durven experimenteren met kanalen, formaten, audiences en commerciële uitingen. De magische combinatie van growth & performance marketing zien wij dan ook als hét proces om doelbewust en planmatig rendabele groei na te streven


Samen bekijken hoe we dit kunnen verwezelijken? Je campagnes een extra zetje geven of even 1-op-1 sparren over welke groei we kunnen realiseren?

Contacteer ons voor een eerste gesprek bij een echte of virtuele koffie. Jij kiest en wij staan klaar! 

Volgend artikel

Customer Collective realiseert internationale ambities: groep verwelkomt Fightclub, ‘beste full-service agency van Nederland’

Digital Campaigns • 25 juni