Bereken, bepaal en boost jouw Return on Advertising Spend (ROAS)

Digital Strategy Advies
B2B2C, B2B, B2C
Conversion

Onze blog over Marketing as Cost of Sales liet je kennismaken met Return On Advertising Spend (ROAS) of de win die je bedrijf haalt uit haar advertentiebudget. De kracht ervan? Als je ROAS een centrale plaats geeft in je marketingstrategie neem je betere beslissingen over je marketingkanalen. ROAS is het ijkpunt waardoor je exact weet welke media tactics doeltreffend zijn en waar groeiopportuniteiten schuilen. Aan de slag met ROAS? Dan zet je de eerste straffe stap naar marketing as a cost of sales.

Voor wie meer wil weten over dit innovatieve marketingmodel en weloverwogen wil starten met ROAS organiseerde Grava op 29 oktober 2020 een online inspiratiesessie ‘Why marketing, sales and finance should go for a date’. Webinar gemist? Geen probleem. We hebben aan jou gedacht:

Presentatie downloaden 

 

Hoe bereken je jouw ROAS?

ROAS berekenen, doe je niet volgens een algemene rekensom. Net als je missie en je expertises, is je ROAS uniek. Eén van de manieren om je cijfer te berekenen, is je doelstelling (omzet) ten opzichte van je kost (marketing) te plaatsen. Een onderneming die gedurende de eindejaarsperiode 100.000 euro omzet beoogt en daarvoor een marketingbudget van 20.000 euro voorziet, mikt op een ROAS van 5. Concreet? Marketing brengt maar liefst het vijfvoudige op, oftewel een return van 500 %.
 

 

Grava - ROAS formule

 

Wat betekent "return" voor jou?

De troef van Return On Advertising Spend is dat het geen vaste formule is. Return betekent voor het ene bedrijf omzetgroei, terwijl het voor het andere om een vergroting van het marktaandeel gaat. In een eerdere blog verduidelijkten we dit aan de hand van een elektrohandel die meer winst maakt op de verkoop van wasmachines dan op die van smartphones. Bij deze case is de ROAS gebaseerd op de winstmarge. Herken je jouw bedrijfssituatie hierin? Zet in op marge en ken je producten met een hoge winstmarge meer marketingbudget toe, dan je producten met een kleine winstmarge.

Wij maken bij Grava de vertaalslag van de theorie naar de praktijk met smart advertising campagnes. Deze marketingcampagnes werken met een slim algoritme. Het toont potentiële kopers een diensten- of productaanbod dat aansluit bij hun verwachtingen én waarvan de marge voor het adverterend bedrijf in lijn ligt met het ROAS-doel. Deze slimme advertenties wachten niet af, maar sturen de online verkoop de klok rond. Opportuniteiten worden automatisch getraceerd, meteen benut en daardoor groeien merken. Een weloverwogen marketingstrategie hanteert een dynamisch budget en laat geen verkoopkans onbenut. Dat is de sterkte van ROAS.

ROAS gaat verder dan e-commerce 

Iedere KPI van een onderneming kan de leidraad van een ROAS-strategie vormen. Naast de winstmarge die varieert tussen verschillende items van een webshop, kunnen ook voorraadniveau, fulfillment cost of customer retention in een ROAS-doelstelling gegoten worden. We tonen je graag dat ROAS verdergaat dan e-commerce aan de hand van onderstaand voorbeeld. 

Grava Return on Advertising Spend - voorbeeld

Actief in human resources, vastgoed, finance of B2B? Met een ROAS-strategie bouw je steevast aan rendabele groei. Alles begint met een ROAS-bril waardoor je je product, service of businessmodel bestudeert. Ben je een vastgoedmakelaar, dan wordt je vastgoedportfolio je voorraad. Je woningbezoeken zijn je conversies. Voor B2B-ondernemingen daarentegen gelden leads als conversies waaraan je een waarde kan toekennen. 

Van ROAS naar flexibele cost of sales

Als je vat hebt op ROAS zet je de eerste stap naar Marketing as Cost of Sales die tegenover elke marketinguitgave een verkoopopbrengst plaatst. Bij deze flexibele manier van budgetbepaling slaan marketing, sales en finance de handen in elkaar. Ze vormen geen afzonderlijke eilanden met eigen budgetten, maar partners die elkaar en hun doelen boosten. Hoe ze dat doen? Eerst business KPI’s interpreteren, dan koppelen aan slimme performancetactieken zoals feed-based advertising en seasonality adjustments.

De voordelen van Marketing as Cost of Sales in een notendop…

  • Een ruimer en dynamisch marketingbudget in lijn met de verkoopresultaten
  • Heldere interne communicatie met bijvoorbeeld je CFO en een grote betrokkenheid van collega’s uit andere bedrijfsdepartementen 
  • Een beter evenwicht tussen volume en acquisitiekost 
  • Testruimte met ROAS-doelen over tijd, per productcategorie, kanaal, tactiek, …


Het uitstippelen van je ROAS-strategie uitbesteden aan een ervaren marketingteam met zin voor cijfers, succesindicatoren en kostenoptimalisatie?
Plan een call in met Grava!

 

Volgend artikel

Hoe een lockdown de springplank naar digital marketing maturity kan zijn

Digital Strategy Advies • 5 november