Betere advertenties dankzij analyse van advertentietypes (deel 2)

Digital Strategy Advies, SEA
B2B2C
Lead Generation

Recent lichtten we al een tipje van de sluier op: Expanded Text Ads en Responsive Search Ads activeren via Google Ads is een goed idee, maar nog geen garantie op een succesvolle advertentiecampagne! Vandaag tonen we je met een rekenvoorbeeld dat beide formaten sterk kunnen verschillen in Return on ad spend (ROAS).

Toch graag hulp bij het inzetten van deze quick wins voor uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Contacteer Grava voor jouw Google-campagne. Onze experts helpen je op weg!

Hoe test je ETA’s en RSA’s?

Onderstaand voorbeeld verklapt je al snel dat de advertentiekost bij ETA’s en RSA’s gelijkaardig kan zijn, maar de outcome danig kan verschillen (Kijk naar de ROAS, het aantal conversies en de conversion value maar ook de cpc en de klikken) … Testen is key! Neem de tijd om de verschillende advertentietypes in de breedte en in de diepte te bestuderen. Plus vergelijk de advertentietypes ook onderling.

Rekenvoorbeeld ROAS ROI responsive search ads return

Deze parameters geven je houvast in Google Analytics gedurende de test- en optimaliseerfase:

  • Doorklikratio (CTR): dit cijfer illustreert het aantal mensen dat je advertentie ziet én doorklikt.
  • Conversieratio: dit percentage geeft weer hoeveel mensen je advertentie zien én overgaan tot actie (conversie) op je website of in je webshop.
  • Kost per conversie (CTA): hier verschijnt de kostprijs van een conversie. Opgelet, een conversie is voor ieder adverterend bedrijf anders! Misschien mik je op online verkopen, al kunnen het ook e-bookdownloads of webinarinschrijvingen zijn.
  • Omzet (revenue): dit is je omzetcijfer.
  • Return on ad spend (ROAS): investeer je 1000 euro in je advertentiecampagne en haal je er 5000 euro uit? Dan spreek je van een ROAS van 5. Merk op hoe groot het verschil in ROAS is in onze case… Dit benadrukt het belang van tussentijdse campagneopvolging en advertentieoptimalisatie.

Eenvoudig interpreteren én effectief optimaliseren

Hoewel Google Ads voor beginners overdonderend kan lijken, is het dat allesbehalve. Het is de plek bij uitstek om bij te leren over online adverteren. De learnings die je er over advertentietypes op doet, kan je bovendien meteen in de praktijk omzetten om je campagne gericht te optimaliseren. Als het over je RSA’s gaat, scoor je onder meer volgende waardevolle inzichten:

💡 De beste combinaties

Google Ads presenteert je topcombinaties op een schoteltje. Je ziet letterlijk welke automatische gegenereerde advertentiecombinaties het meeste weergaves hebben gekregen.

Responsive search advertenties

💡 Nieuwe combinaties 

Door in de back-end van je campagne te duiken, krijg je inspiratie voor ETA’s. Je tast niet in het duister, maar weet dankzij feiten en cijfers welke ad aanslaat.

Google Responsive Search Ads Vertoningen per advertentie-onderdeel

💡 Gerelateerde combinaties

Je hoeft niet letterlijk de winnende advertenties uit je RSA naar ETA’s om te zetten, maar kan variëren. Vervolgens kan je weer je nieuwe ETA opvolgen en optimaliseren. Ons advies is om je tekst- en zoekadvertenties wat tijd te geven om te lopen en resultaten te boeken. Na één tot drie maanden heb je relevante insights beet.

👉 Wist je dat… Google een best practice voor advertentiegroepen hanteert? Onze ervaring leert dat Google gelooft in de kracht van een advertentietandem tussen ETA’s enerzijds en RSA’s anderzijds. Mik op een ad group met zeker drie ETA’s en één RSA voor het beste effect.

Loop je vast bij het toepassen van onze quick wins voor uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Een blik van buitenaf op je huidige RSA’s laten werpen?

Contacteer Grava voor jouw Google-campagne >> Onze experts helpen je op weg!

 

Volgend artikel

Met Search Engine Optimisation maak je van elke zoeker een bezoeker

SEO • 17 december