Grava stuurt vernieuwende digitale marketingstrategie aan voor het Autosalon

Digital Strategy Advies
B2B
Brand Awareness
Digitale marketingstrategie voor het Autosalon

Donderdag 9 Januari - Vandaag neemt de pers polshoogte op het 98ste Autosalon in Brussels Expo. Automobielfederatie FEBIAC heeft Grava onder de arm genomen om voor deze Brussels Motor Show de digitale marketing naar een hoger niveau te tillen. Die nieuwe aanpak moet niet alleen zorgen voor bezoekers, maar ook het imago van de sector mee helpen vrijwaren.

Bezoekers aanbrengen maar ook imago bouwen

De doelstelling is dubbel. Enerzijds willen we de Belgen massaal naar het Autosalon krijgen, iets dat in andere landen steeds moeilijker blijkt. Anderzijds wil FEBIAC in België laten zien dat auto’s en moto’s ook deel uit kunnen maken van een moderne mobiliteitsvisie”, zegt Anja Helsen, Communication & Media Manager Salon bij FEBIAC.

Niet alleen worden de voertuigen steeds zuiniger en minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, de uitstoot van nieuwe modellen is de laatste jaren drastisch gedaald. Bovendien beweegt er veel op vlak van micro-mobiliteit. Een complexe boodschap om op enkele weken, in dat momentum van het Autosalon, te brengen.

Audience first

Heel snel werd het duidelijk dat het niet langer voldoende zou zijn om het publiek eenvoudigweg te herinneren dat het Autosalon eraan komt. Daarom zette Grava een gediversifieerde doelgroepenstrategie op, met aangepaste creatives, kanalen, targeting en storytelling voor verschillende audiences. “Gedaan dus met de one-for-all boodschappen van vorige jaren. Dat maakte het proces complexer en intensiever, maar we konden gelukkig rekenen op het advies, de flexibiliteit en de ervaring van de mensen bij Grava. Ook voor ons was het een leerzame rollercoaster”, zegt Gilles Van Audenhaege, Media & Communication Coördinator bij FEBIAC.

Zo krijgen liefhebbers en doorgaans trouwe bezoekers van het Autosalon een andere beleving dan wie effectief op het punt staat om een auto te kopen of wie vanuit het perspectief van de professional naar mobiliteitsoplossingen zoekt.

Grava vertaalde deze strategie vanuit de audiences naar geschikte targetingmethodes en digitale marketingkanalen en advertentietypes en briefte de creatieve partner, La Superboite, over wat nodig was om de strategie te doen slagen.

Audience data delen over de kanalen heen

Elk platform biedt specifieke mogelijkheden om de doelgroepen te detecteren. Om deze vervolgens volop te benutten, maakt Grava, as usual, werk van het delen van de audience data over de platformen en kanalen heen.

Dit laat toe om van de verhaallijn een logische closed loop te maken. Wie op een specifieke website rond fleet management een banner ziet, kan op Facebook of Instagram vervolgens ingedeeld worden in het “fleet” audience en ook daar gepaste advertenties zien. Wie interageert met een advertentie, krijgt daarna advertenties te zien die qua boodschap aanleunen bij de fase binnen de customer journey waarin deze persoon zich bevindt.

Digitale marketing Innovatie

Je strategie laten bepalen door doelgroepen is op zich niet nieuw. Maar audiences volledig cross-channel kunnen inzetten om remarketing en lookalike audiences te bouwen, is vandaag innovatief in marketingland. Bovendien trekt Grava dit idee door online en offline marketingkanalen dichter bij elkaar te laten aansluiten. Zo worden bijvoorbeeld luisteraars van Spotify advertenties meegenomen in de storytelling.

Intensieve samenwerking

Bij een campagne als deze, zijn heel wat stakeholders en partijen betrokken. Er zijn de leden van de automobielfederatie zelf uiteraard, maar ook Brussels Expo, de creatieve en technische partners, en de mediahuizen waarmee historische afspraken en samenwerkingen bestaan.

“Hoe dichter het Salon eraan komt, hoe groter de rush om alles organisatorisch in orde te krijgen. Dan zijn we blij dat we kunnen vertrouwen op een ervaren partner als Grava voor onze digitale campagnes en ons op dat vlak volledig kan ontzorgen en meenemen in hun innovatieve ideeën”, zegt Anja Helsen, Communication & Media Manager Salon bij FEBIAC.

 

Volgend artikel

Starten met SEO Copywriting

Training and Workshops • 16 januari