Investeren in communicatie & marketing in crisistijd leidt tot groter marktaandeel

Digital Strategy Advies
B2B, B2C
Reach
Communicatie in crisistijd

Ongeveer een week geleden kondigde onze federale regering de eerste harde maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. In het artikel dat we toen publiceerden, gaven we alvast wat eerste ideeën en tips over hoe je hierop kon inspelen. Niet veel later werden de maatregelen echter verscherpt en sloten alle winkels die geen levensnoodzakelijke voeding verkopen inmiddels de deuren. Tijd dus om de situatie opnieuw onder de loep te nemen en te bekijken welk effect de crisis op dit moment heeft op je digitale communicatie. We delen graag enkele tips, kijken naar de actuele cijfers, leren uit de geschiedenis en laten enkele wijze en ervaren professionals aan het woord.

Investeer volop in communicatie

Klaus Lommatzsch (Founding Partner, Duval Union) was tijdens de crisis van 2008-2009 actief als CEO van het reclamebureau Duval Guillaume. Ook dan kende de economie een bijzonder zware dip. De financiële crisis sloeg hard om zich heen en duurde veel langer dan dat deze crisis wellicht zal duren. “De meeste klanten schroefden hun reclame-investeringen zwaar terug, meestal onder druk van een buitenlands beslissingscentrum. Echter, een paar klanten, meestal Belgische bedrijven die zelf over hun uitgaven konden beslissen, staken toen net een tandje bij. Het gevolg was dat hun ‘share of voice’, het aandeel in de reclame-uitgaven, aanzienlijk steeg door de combinatie van een omgeving met minder adverteerders en kleinere advertentiebudgetten met een groter eigen budget. Dit waren na de crisis de grote winnaars want hun hogere share of voice had zich rechtstreeks vertaald in een groter marktaandeel. Of hoe moedige onafhankelijke Belgische bedrijven hun positie aanzienlijk verbeterden door tegen de trend in te gaan. Elke crisis biedt kansen.” 

Ook Fons Van Dyck (Managing Director, Think BBDO) omschreef het eerder deze week als volgt: “In tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd (en gedaan) is het economisch verantwoord om te blijven investeren in marketing en reclame in tijden van een recessie. Het effect zal zelfs groter zijn dan in normale tijden. Consumenten stellen immers hun koopgedrag bij tijdens een recessie en wie afwezig blijft, dreigt uit het spreekwoordelijke boodschappenmandje te vallen. Een crisis is een moment van de waarheid voor elke relatie tussen een merk en zijn klanten.”

Blijf bouwen aan de relatie met je doelgroep

Wat je eerste reflex ook mag zijn, de belangrijkste boodschap die we je willen meegeven is: hou de communicatie met je klanten en het brede publiek warm. Communicatie vormt de basis van de relatie die je al zo lang met hen opbouwt. Wie nu alles zomaar stillegt tot er wat beterschap op komst is, is eraan voor de moeite op lange termijn. Het is meer dan ooit belangrijk om top of mind te blijven bij je doelgroep, zodat ze ook na de crisis snel terug bij jouw merk terechtkomen.

Toon dus op elke mogelijke manier dat je er, ongeacht de situatie, voor hen bent en samen met hen zoekt naar een oplossing. Het is dé kans bij uitstek om vertrouwen te winnen bij je consument. Ga samen met hen de strijd tegen de onzichtbare vijand aan.

Twijfel je toch nog of je de campagnes net moet optrekken of op een lager pitje verderzetten? Laat je dit keer niet leiden door je buikgevoel, maar duik in de cijfers. Welke evoluties zijn er? Waar liggen opportuniteiten? Blijkt toch dat je de communicatie de andere kant uit moet sturen? Voorzie dan minimaal een always-on laag, met aangepaste boodschap of zet volop in op de inspiratiefase.

Zet volop in op de inspiratiefase

Nooit eerder werd er zoveel tijd online gespendeerd. Daarom is het nuttig om nu volop in te zetten op en te investeren in de inspiratiefase (see). Want hoewel het de voorbije week voor heel wat mensen nog zoeken was naar hoe ze dat thuiswerken kunnen combineren met gezin en kinderen, zal de komende dagen en weken de verveling optreden en wenden ze zich tot het internet voor wat entertainment.

  • Ga na welke content vanop je website je toch kan delen zodat je je doelgroep kan inspireren én top of mind blijven tijdens deze periode. Mensen nemen nu meer dan ooit de tijd om producten en diensten online te vergelijken. Ondersteun hen in deze online zoektocht en zorg ervoor dat ze achteraf ook makkelijk de weg naar jou terugvinden.

  • Maak werk van nieuwe content. Organiseer een brainstorm met je team en bekijk je product en dienst eens vanuit een ander oogpunt. Ongetwijfeld komen jullie samen tot heel wat nieuwe ideeën en publiceer je vlot enkele nieuwe blogartikelen.

  • Zijn je producten of diensten op dit moment niet leverbaar? Door nu te communiceren en audiences op te bouwen, kan je die meteen opnieuw activeren zodra de economie zich terug op gang trekt. Bekijk het dus als een onmisbare investering op middellange termijn.

Vermijd communicatieve valkuilen en denk vooruit

Heb je op dit moment online campagnes lopen? Dan is het verstandig om je huidige communicatie te screenen en aan te passen waar nodig.

  • Kijk na of je nergens communiceert over zaken als ‘Open op zondag’, ‘Kom nu naar de winkel’ of ‘Opendeurweekend’. Maar misschien heb je wel een creatieve manier bedacht om dat eerste contact toch te laten doorgaan? Zet die dan zeker extra in de verf!

  • Is je winkel gesloten? Voorzie dan duidelijke communicatie op je website & sociale media. Dit is dé plek bij uitstek waar mensen nu zoeken naar de juiste info.

  • Heb je een webshop? Zet die dan nog nét wat meer dan anders in de kijker in alle communicatiekanalen. Heel wat aanbieders laten op dit moment hun verzendkosten drastisch zakken of laten ze zelfs helemaal weg. Laat de mogelijke online omzet dus niet liggen en probeer eruit te halen wat mogelijk is!

  • Blijf positief en denk vooruit. Iedereen zit op dit moment in hetzelfde schuitje en tracht te doen wat mogelijk is. Communiceer eerlijk en oprecht, maar focus vooral op de toekomst.

  • Hou ook goed in het oog welke feedback klanten hebben en ga hier constructief mee aan de slag. Zijn er vragen of opmerkingen over bv. levertijden of veiligheid? Zorg ervoor dat je die informatie ook mee verwerkt op je eigen website, bv. op de specifieke productpagina’s of op de homepage.

Hou en maak je klaar voor de toekomst

Zijn je campagnes en communicatie opnieuw helemaal up and running en komt er wat tijd vrij? Denk dan alvast na over hoe je de communicatie gaat heropbouwen zodra de storm is gaan liggen. Zorg ervoor dat je bedrijf klaar is om voluit uit te pakken met (nieuwe) communicatie na het einde van de crisis. Of denk alvast even na over de taken die al wat langer op je to-do-lijstje staan en gebruik de vrijgekomen tijd om hier tijd in te stoppen:

  • Updaten/upgraden van je marketingplan

  • Screenen en auditen van je kanalen, website, accounts …

  • Bijsturen van webteksten (tip: vergeet SEO niet!)

  • Organiseer een online brainstorm met je team

  • Voorbereiden van nieuwe creatives voor je campagnes

  • Werk maken van een nieuwe projectflow

  • SEO-check van je website

  • Uitschrijven van cases

  • GDPR & Cookies

Wat leren we tot nu toe uit onze campagnes?

Op dit moment houden we onze campagnes meer dan ooit nauwlettend in het oog. Zo zien we voornamelijk de prijzen van Cost Per Click (CPC) en Cost Per Mille/Duizend (CPM) zakken, omdat de concurrentiedruk verlaagt, wat dan weer een positief effect heeft op de ROAS (Return on Ad Spend).

Een zeer logische stijging in verkopen zien we momenteel in de online farmasector. Al bij de start van de crisis kregen zij een verdubbeling van het aantal online aankopen te verwerken. Distributiecentra en leveranciers doen er alles aan om de verzendingen op wieltjes te laten verlopen.

In de home & garden sector zien we op dit moment een bijzonder grote stijging in online verkoop die zelfs in de buurt komt van Black Friday resultaten. Niet onlogisch natuurlijk, want wanneer je meer tijd thuis spendeert, wil je er ook een gezellige plek van maken. Of misschien heb je nu net tijd voor dat ene thuisprojectje dat al zo lang uitgesteld bleef. Bedrijven in deze sector laten op dit moment massaal hun verzendkosten zakken of verzenden zelfs gratis.

De elektronicasector kan gouden zaken doen voor producten voor thuisgebruik zoals diepvriezers en materiaal voor telewerk. Denk maar aan toetsenborden, computerschermen, headsets … Die vliegen dezer dagen de deur uit en is het een logistieke uitdaging om alles tijdig verstuurd en geleverd te krijgen. En ook voor FMCG & Food gaat het sinds de voorbije dagen in een stroomversnelling, waarbij sommige bedrijven hun online omzet zien verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.

Kijken we naar fashion, dan gaat het op zich wat minder vlot, maar blijven er wel sales binnenkomen dus blijven ook de campagnes doorlopen. En de reissector moet momenteel harde klappen incasseren. Zodra het tij keert, houden zij zich uiteraard klaar voor een heropleving van de reissector. Op dit moment kunnen ze al op de situatie inspelen door bijvoorbeeld een formule ‘Boek nu, reis later, geniet van een korting’ aan te bieden.

Zie je even het bos niet meer door de bomen? We denken graag met jullie mee! Geef ons een seintje via hello@grava.be of via de website!