Marketing in tijden van Corona: ons advies voor de tweede golf

Digital Strategy Advies
B2C
Reach

Een pak sneller dan verwacht zitten we met z’n allen middenin een tweede coronagolf. De eerste golf stelde de weerbaarheid en veerkracht binnen bedrijven en organisaties alvast grondig op de proef. En hoewel deze tweede golf niet zomaar uit de lucht komt gevallen, is het ook nu belangrijk om snel en accuraat onze marketing en communicatie te aligneren met de huidige situatie.

Blijven communiceren is de boodschap

Al bij de start van de eerste golf adviseerden we onze klanten om hun communicatie en marketing niet zomaar terug te schroeven vanuit een paniekreactie. De geschiedenis leert ons immers dat investeren in marketing op een moment dat veel concurrenten gas terugnemen, zorgt voor een groter marktaandeel op langere termijn. Blijven communiceren met je doelgroep, zij het op een empathische manier die meerwaarde brengt, biedt hen vertrouwen en houvast.

Zo hielpen we heel wat van onze klanten bij het doorstaan van de storm en het deels online compenseren van de verliezen van offline omzet toen winkels sloten. Zo verkocht chocoladeproducent Neuhaus 12 keer meer chocolade tijdens de paasperiode in vergelijking met vorig jaar, wat een heel stuk omzetverlies kon goedmaken. Bij andere niet-e-commerce klanten was creativiteit erg belangrijk, bijvoorbeeld door een typisch offline verkooptraject te digitaliseren. Zo verkocht bouwbedrijf Durabrik ook tijdens de lockdown nog elke dag een woning en schakelden heel wat bedrijven over op webinars i.p.v. fysieke events. En onder het motto ‘walk your talk’ schakelden we zelf ook net een versnelling hoger in onze communicatie en zien we dat de instroom aan leads is toegenomen. Check!

Maak werk van een digitale maturiteitsboost voor je bedrijf

Toen men ons onlangs in een interview bij Kanaal Z vroeg naar aanbevelingen voor ondernemers om zich voor te bereiden op de toekomst, gaven we al aan dat:

  1. Iedereen die dat nog niet gedaan had, als de bliksem werk moest maken van een gezonde digitale basis. Dat gaat niet enkel over digitale campagnes, maar ook over een goede en vlotte website, aangepaste logistiek, commercieel aanbod, acties op maat … Ben je daar ondanks alles nog niet mee gestart? Neem dan meteen contact op met de nodige specialisten – zoals Grava voor digitale marketing – om je zo snel mogelijk doorheen het parcours te gidsen, want er is geen tijd meer te verliezen.
  2. Eens de digitale fundering er ligt, komt het erop aan om te profiteren van de digitale maturiteitsboost in de markt én ervoor te zorgen dat je gepast kan inspelen op de snel wijzigende context. Dat doe je door je digitale marketing goed in te richten en aan te sturen op basis van bedrijfsdoelstellingen en ROI. Daarmee creëren we de knoppen om aan te draaien en zijn ze op elk moment binnen handbereik om snel en accuraat bij te sturen.

Grava ontwikkelde hiervoor recent een Digital Maturity Assessment, waarbij we een grondige check doen waar jouw bedrijf staat op digitaal vlak. We screenen hiervoor diverse domeinen zoals audiences, assets, automation, attribution & organisation. Op basis van deze screening bouwen we een roadmap om naar een volgende fase van digitale maturiteit te evolueren.

Speel in op het inspiratie (SEE)- en oriëntatieproces (THINK) van je consument

Zo komen we in de situatie van vandaag: waar ‘funshopping’ in de fysieke winkel weer ‘runshopping’ is geworden. En dat ook nog eens middenin de soldenperiode en startende back-to-school acties. Dat maakt dat we – nog meer dan in de vorige periode – volop moeten inzetten op de inspiratie- & oriëntatiefase van de consument. Naar schatting 90% van alle aankopen zijn in deze periode beïnvloed door digitale interacties en dat hoeft niet te verbazen. Je mag immers niet meer als gezin of koppel gaan winkelen, dus – behalve voor kleine impulsaankopen – vindt het voortraject nu voornamelijk online plaats, om vervolgens de transacties online of in de fysieke winkel af te ronden.

Die oriëntatiefase bevindt zich hoger in de funnel en vraagt de inzet van display en video ads. Het zijn de meest aangewezen creatieve formaten om consumenten te inspireren, waarna je hen kan helpen bij het maken van hun keuze.

Op zich een logisch verhaal, maar toch merken we dat net die zaken eerst worden stopgezet, terwijl dat zorgt voor een bijkomend inkomstenverlies. Laat je dus leiden door cijfers i.p.v. emoties en maak gebruik van de vele mogelijkheden die er zijn. Zo kan je bijvoorbeeld:

  • Binnen Google inzetten op Discovery ads. Met deze visuele en klikbare advertenties verschijn je op de mobile feed in YouTube, de Android Discovery Feed en op Gmail bij een audience dat openstaat voor inspiratie op dat specifieke moment.
  • Inzetten op display en video campagnes, waarmee je een grote reach kan behalen door te verschijnen op premium websites (zoals kranten) of op websites die verband houden met je product of dienst.
  • De vele visuele mogelijkheden ontdekken binnen Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat of TikTok. 

De lijst van mogelijkheden is eindeloos. We helpen je graag om er de meest relevante voor jouw bedrijf uit te pikken.

Maak je bedrijf en digitale strategie futureproof

Deze periode kan ook een ideaal moment zijn om je huidige digitale tools, kanalen en doelgroepen eens grondig onder de loep te nemen. Denk maar aan:

  • Hoe doet je website het op vlak van SEO? Een werk van lange adem, waar je maar beter tijdig en constant mee aan de slag gaat.
  • Breng je doelgroep in kaart. Gebruik je de meest aangewezen audiences binnen de kanalen om je doelstellingen te bereiken? Of kan je hier en daar nog uitbreiden? Tip: Download onze slides over 'Reaching an unreachable audience'. 
  • Staat je mediamix nog op punt? Misschien is het een goed moment om te bekijken of je doelgroep nog steeds (vooral) op die kanalen aanwezig is en of je misschien geen nieuwe kanalen moet aanwenden in de toekomst? Denk maar aan Digitale audio, affiliate marketing of zelfs addressable TV
  • Nu er steeds meer controles komen: is je cookiepolicy helemaal in orde? Grava ontwikkelde samen met Sirius Legal een CookieScan. Vraag alvast je eerste gratis scan nu aan!

Door je huidige aanpak geregeld grondig te evalueren en te herzien, maak je digitale strategie helemaal klaar voor de toekomst. Want wie nu op een slimme manier blijft communiceren en blijft inzetten op (digitale) communicatie, behoort morgen ongetwijfeld tot de koplopers.

Grava gidst haar klanten graag zo goed mogelijk door deze uitzonderlijke periode. We weten wat nodig is om het verschil te maken en delen onze kennis graag! Neem vandaag nog contact met ons op.

Volgend artikel

Interview met Dennis Kenis: Waarom ‘marketing as a cost of sales’ een must is

Digital Strategy Advies • 13 augustus