Nieuwe klanten bereiken tijdens de lockdown? Dat kan met Google Discovery Ads!

Digital Strategy Advies, Display Advertising
B2B2C
Brand Awareness, Engagement, Reach
Nieuwe klanten bereiken tijdens de lockdown? Dat kan met Google Discovery Ads!

Stilstaan is achteruitgaan. Dat moet je Google niet vertellen! Het Discovery campagneformat dat de reus uit Cupertino het afgelopen jaar lanceerde, speelt dit kwartaal mooi in op de situatie van merken. Tijdens het coronatijdperk bestudeerden marketingprofessionals hoe ze méér uit hun campagnes kunnen halen. Handig nu we allemaal meer online consumeren. En al helemaal met Black Friday en haar promoties voor de deur! Ontdek deze Discovery Ads inzichten en ga er slim mee aan de slag.

Hoe Discovery Ads werken voor je merk

Discovery campagnes zijn een Google-advertentieformat dat merken toelaat zeer visuele, inspirerende en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Een campagne combineert beeld met tekst en bereikt je doelgroep op YouTube, Gmail en in de Discovery app op Android apparaten. Discovery campagnes zijn bedacht vanuit een mobile-first filosofie, dat zie je meteen aan de swipefunctie in carrouselformaat.

Google Discovery Ads

Een sterk punt van de Google’s Discovery campagnes is hoe ze de artificiële intelligentie uit de databank van Google inzetten om de audiences te bereiken die voor jouw merk relevant zijn. Al na een week ‘machine learning’ herkennen de Google-algoritmes je doelgroep en weten ze welke bidding strategy het beste bij je marketingbudget past. Hierna wordt smart bidding optimaal ingezet. Zo bouwt Google unieke kennis op, waardoor je relevante advertenties toont aan klanten die heel waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service. Gevolg? Een stijging van de conversieratio van je campagnes. Je doet dus niet alleen meer met minder, maar ook het engagement met je klant verbetert. Handig!

Wat verwacht de ‘new normal’ consument van je merk?

De coronacrisis plaatst alles in een stroomversnelling. Het leven wordt gereorganiseerd: mensen gaan steeds meer online op zoek naar vervangers en back-ups voor eten, entertainment, apparaten, opvang voor de kinderen, … Klanten staan dus méér open voor alternatieven en nieuwe producten dan voordien.

Dit jaar gaat het echter niet alleen om problem solving. Steeds meer mensen willen bewuster gaan leven en verkennen de mogelijkheden buiten hun vertrouwde ‘consideration set’. 

Het samenvallen van deze trends opent een zee van mogelijkheden voor dynamische online marketeers: zij gaan op zoek naar campagneformats waarmee ze nieuwe merkenfans kunnen aanspreken met kwalitatieve boodschappen op de juiste momenten. Daarnaast brachten consumenten het afgelopen jaar meer tijd online door, waardoor ze gevoeliger worden voor de juiste content op het geschikte tijdstip.

Opportuniteiten grijpen met slimme ads

Om deze kansen ten volle te benutten, biedt het Discovery campagneformat opvallende mogelijkheden, zowel voor gevestigde merken als challenger brands. Beiden mikken immers op een plaatsje in de consideration set van de ‘new normal’ klant. 

  • Gevestigde brands willen zowel nieuwe als oude doelgroepen bereiken met een geüpdatete value proposition. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een groener product, of een mooie promotie.
  • Challenger brands leggen daarentegen de nadruk op awareness opbouwen en vertrouwen winnen.

Vanuit dat oogpunt zijn Discovery campagnes een sterke troef: terwijl je focust op de ‘awareness’ van je merk, werk je ook aan de ‘consideration’ en ‘action’. Daarnaast spreek je je doelgroep zowel aan op YouTube, als in Gmail en in de Discovery app op Android. Zo dekt één campagneformat een groot deel van de funnel én verbetert je campagne zowel de brand awareness als productkennis en activatie.  

Discovery Ads inspireren, activeren en converteren 

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst de helft van de consumenten Google raadpleegt voordat ze een product aankoopt. Ruim 70% laat zich daarbij graag inspireren door de producten en merken die op hun persoonlijke feed verschijnen. Dat opent online perspectieven voor je bedrijf! Pijlsnel van trigger naar actie? Sprekende titels, sfeervolle foto’s, aantrekkelijke call-to-actions, … Discovery Ads springen in het oog van shoppers en maken hen warm voor een nieuwe aankoop. 

Creatieve mogelijkheden met Google Discovery Ads

Op je smartphone of tablet: Discovery campagnes zijn koploper in mobile-first marketing, waarbij het carrousel- of slideshowformaat van de campagnes zowel op YouTube als in de Discovery app een plus is voor merken die uitpakken met visuele content. Swipen kennen je klanten intussen uit andere apps: een populaire, ingeburgerde manier voor interactie met je merk. 

Heeft je merk geen arsenaal aan video of luxefotografie? Geen probleem! Ook dan zijn Discovery Ads een handig format. Voor discovery ads heb je enkel sprekende afbeeldingen nodig. Door te swipen, ontdekken je klanten snippets met informatie over je merk of zien ze je product vanuit meerdere hoeken.

Discovery campagnes bleken dit jaar een sterke tactiek onder merken die al hun weg vonden naar dit format. De voordelen? Je convert er tegelijk meerdere belangrijke kanalen mee, bereikt meer mensen die jouw product niet (goed) kennen maar tóch interesse vertonen, en je verbetert je brand experience enorm. Een win-win-win! 

Discovery Ads om je digitale campagne naar the next level tillen? Slim in het oog springen van de ‘new normal’ consument? Onze experten helpen je op weg! 
Neem contact op >>

Volgend artikel

UPTHRUST en The House of Marketing verwelkomen Grava en versterken hun marktleiderspositie in digital performance marketing en growth marketing

Digital Strategy Advies • 21 november