Waarom programmatic advertising een must is in je marketingcampagne

Digital Strategy Advies, Display Advertising, Digital Out-of-Home, Digital Audio
B2B2C
Brand Awareness
Waarom programmatic advertising een must is in je marketingcampagne

Wist je dat er naast adverteren via Google en Facebook nog heel wat extra online bereik bij jouw doelgroep valt te scoren? En dan denken we niet uitsluitend aan display ads - ook digitale radio en addressable TV kan je bijvoorbeeld via programmatic inkopen. Wij stellen je in deze blog voor aan programmatic, haar techniek én haar kracht voor zowel kleine, als grote bedrijven.

Wat is programmatic advertising?

Programmatic advertising of programmatic adverteren is het geautomatiseerde proces van online advertentieruimte inkopen en verkopen, waarbij publishers enerzijds en adverteerders anderzijds realtime onderhandelen én optimaliseren. Een hele mond vol en als klein adverterend bedrijf misschien een ver-van-je-bedshow? Helemaal niet!

Case: Groei voor Carousel Casino Games dankzij programmatic 👉 Dankzij programmatic advertising konden we het bereik van de campagnes van Carousel verruimen - er gelden namelijk vele restricties voor adverteren in deze sector. Voor alle type ads (tekst, image, video) ontwikkelden we slimme biedstrategieën waardoor we al snel de targets van de campagne overstegen! Je leest er alles over in onze case.

Omdat programmatic advertising niet uit één advertentiekanaal bestaat, maar uit een ruime waaier aan media en platformen is het de moeite waard je erin te verdiepen. Display, video, digital audio, Digital Out-of-Home, … Programmatic heeft ontelbare opties en is daardoor een echte onestopshop voor online marketing. Wie zijn merkboodschap wil verkondigen, verschijnt de ene keer op een banner van Het Laatste Nieuws en de volgende keer op een dynamisch scherm bij tankstation Esso. Variatie troef!

Programmatic advertising via Google en Facebook

Als je bovenstaande definitie toepast op het Google- en het Facebookecosysteem, zijn ze ook voorbeelden van programmatic advertising. Hun diverse advertentieruimtes worden immers ook online verdeeld in realtime. Trap je je advertentiecampagne exclusief af via Google of Facebook? Wees er dan van bewust dat je nooit buiten hun ecosystemen (YouTube, Gmail, Instagram, …) verschijnt. Een methode van programmatic advertising op kleine schaal dus!

Wat zijn de voordelen van programmatic advertising?

Kiezen voor programmatic is allereerst kiezen voor een efficiënte advertentiemethode. Waar je als bedrijf vroeger iedere publisher afzonderlijk moest bellen en mailen om mediadeals te closen, is dat ellenlange onderhandelingsproces vandaag verleden tijd. Je kan snel starten met programmatic en dat al voor een klein budget. Daarnaast zijn de programmatic technologieën ook dynamisch waardoor boodschappen in realtime gepersonaliseerd kunnen worden. Hoe relevanter jouw bericht, hoe groter het engagement met je (potentiële) consument!

In tegenstelling tot je digitale strategie worden je campagneweergaves vooraf niet uitgestippeld: ze worden realtime getest, gelanceerd en geoptimaliseerd. Je video op een streamingplatform, je banner op een krantenwebsite, je audiocommercial doorheen de radioboxen, … Dankzij programmatic en haar brede waaier aan mediavormen kom je op het juiste moment, op de juiste plaats onder de aandacht van je doelgroep.

Waar bevindt programmatic zich in je marketing funnel?

Belgen spenderen gemiddeld vijf uur per dag online via onder meer hun smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Een aandeel hiervan gebeurt via Google en Facebook, maar het overige deel van deze online activiteit vindt plaats op nieuwswebsites, muziekapplicaties, webshops, streamingdiensten, … Veel scrol-, swipe-, kijk- en luistertijd die bedrijven interessant potentieel biedt om in het oog te springen! 

In tegenstelling tot Google en Facebook, bevindt programmatic zich eerder bovenaan in de marketing funnel. Het is de plek bij uitstek voor branding en awareness. Je merkverhaal wordt namelijk niet zomaar verspreid, maar gericht gedeeld met potentiële klanten die hun tijd steeds meer en meer online doorbrengen. 

Al heeft programmatic naast merkbekendheid stimuleren nog meer in haar mars! Mensen die eerder interesse toonden in je producten en diensten door middel van een websitebezoek, kunnen we dankzij programmatic opnieuw bereiken. Retargeting maakt jouw bedrijf ongedwongen top of mind. In eerste instantie lijkt programmatic dus een zuivere adverteertechniek. Maar wie alle opties combineert, test en bijstuurt, tilt zijn digitale campagne naar een hoger niveau en evolueert van online advertising naar online marketing.

⭐Programmatic advertising tip Wist je dat je sommige van jouw bestaande Google en Facebook creatives kan inzetten via programmatic? Hyperefficiënt, want zonder nieuwe campagnevisuals te maken, zet je zo je eerste stappen in de wondere wereld van programmatic advertising!

Je doelgroep bereiken op het juiste moment op de juiste online plaats? Branding, awareness en retargeting professionaliseren met programmatic? Vraag een call aan met onze programmatic experts.

Contacteer Grava voor programmatic advertising & marketing >> Onze experten helpen je op weg! 

 

Volgend artikel

Betere advertenties dankzij analyse van advertentietypes (deel 1)

SEA • 8 december