Looking forward to 2019 - Dennis Kenis

Digital Strategy Advies
B2B B2C B2B2C
Brand Awareness Conversion

Dennis Kenis is oprichter van digital performance marketing agency FairEtail, een vakgebied waar hij sinds 2000 een pioniersrol in heeft opgenomen. Samen met Duval Union Academy was FairEtail gastheer voor de Digital Marketing Conference eind 2018 in Mechelen. Met ambitie en kennis van zaken blikt Dennis vooruit naar de trends voor 2019.

 

Wat was voor jou in 2018 het opvallendste feit in digitale marketing?

We zagen het al eerder aankomen, maar het werd uitdrukkelijk bevestigd in 2018: de consument denkt niet in kanalen, hij handelt zoals dat op een bepaald moment het beste uitkomt en combineert naar lieve lust offline en online. Omnichannel is de norm. Bedrijven die succesvol willen zijn, moeten hun aanpak daarop afstemmen. Om dat coherent en efficiënt te kunnen doen is het belangrijk het rendement goed in beeld te hebben. Pas dan kan je aan de juiste knoppen gaan draaien. Verlies hierbij geen  energie en tijd in het nastreven van perfectie: die bestaat niet. Het is vooral zaak om snel, accuraat en met (voortschrijdend) inzicht te kunnen handelen. Omnichannel is bovendien veel breder dan de verkoopskanalen die  klanten volgen, het gaat ook over de marketingkanalen waarmee ze in contact komen. Beiden sluiten best zo goed mogelijk op elkaar aan. Daarom hanteren we een ‘audience first’-strategie. Belangrijkste aandachtspunt is altijd de te bereiken doelgroep, van daaruit wordt een plan van aanpak uitgewerkt dat coherent  over de relevante kanalen heen wordt uitgerold.

 

 

Wat zie je als de belangrijkste uitdaging voor 2019?

Uiteraard gaan we voor de verdere implementatie van volwaardige omnichannel strategieën, maar tegelijk stellen we ook de snelheid vast waarmee tot voor kort futuristisch geachte innovaties hun plaats in de realiteit opeisen - denk aan AI, machine learning en dergelijke. Als dienstverlener voor onze klanten, zien we het als een belangrijke opdracht om hen te helpen met het vinden van een gezonde en kostenefficiënte mix tussen automatisering enerzijds en expertise en gezond verstand anderzijds. We zetten daar onze jarenlange ervaring op het digitale marketingterrein voor in.

 

 

Wat is je grootste wens voor digitale communicatie (en/of gedrag) voor de nabije toekomst?

Onze industrie beweegt naar een échte data-driven aanpak doorheen de hele customer journey. Tegelijkertijd zien we de opkomst van voice-driven marketing. Beide zullen alsmaar belangrijker worden en in de loop van 2020 helemaal doorbreken. In digitale marketing gaan we van de ene change naar de andere, de evolutie is alomvattend, uitermate boeiend en niet meer te stoppen. Digitale marketing wordt voortdurend geherdefinieerd. Het is mijn wens om onze klanten mee te nemen in die nieuwe realiteit en mogelijkheden, zonder de voeling met het heden te verliezen, waarbij we de consumenten een optimale beleving bieden door selectiviteit, dosering en relevantie.