Bereik jouw specifieke doelgroep met Google Audiences

SEA, Display Advertising
B2B2C, B2C
Reach
Google audiences

Audiences of doelgroepen geven je als bedrijf de kans om in bijvoorbeeld Google of Facebook je ideale, toekomstige klant te informeren en inspireren. Je kan er mensen mee bereiken op basis van hun woonplaats, hun interesses en gewoontes, wat ze actief zoeken of hoe ze eerder interactie met je onderneming hadden. Onder het motto ‘Find your audience. Fuel your business’ wijst Grava merken de weg naar de online kanalen waar hun unieke doelgroep zich bevindt. Deze blog bijt de spits af met Google audiences! Later nemen we je mee op sleeptouw naar de doelgroepen van Facebook. 

Twee types audience targeting 

We onderscheiden binnen Google twee grote groepen audiences, want lang niet alle audience data hebben dezelfde oorsprong. Ga je aan de slag met je eigen websitegegevens, abonnees op je nieuwsbrief of data uit je CRM-systeem? Dan benut je first party data. Gebruik je audiences die Google zelf opbouwt en aanbiedt? Dan gaat het om third party audiences. Grava zet ze voor jou op een rij! 

1 | First party audiences 

  • Remarketing audiences: deze internetgebruikers hebben al interactie gehad met je bedrijf. 
  • Customer match audiences: dit zijn bestaande klanten op basis van je CRM-gegevens. Opgepast, deze module staat niet open voor iedereen. Contacteer gerust een van onze experten om te checken of jouw account hiervoor in aanmerking komt. 

GOOGLE AUDIENCE TIP | Lanceer je een grote online campagne? Bewaar de bezoekers van je landingspagina in een apart audience. Na afloop van je campagne kan je precies hen opnieuw bereiken (retargeten). Ideaal om dat kleine duwtje in de rug te geven richting aankoop.  

2 | Third party audiences 

  • Demographics: hiermee richt je je tot potentiële klanten op basis van hun geslacht of leeftijd. Dit is de meest brede manier van targeting. 
  • Detailed demographic: huiseigenaars, huurders, ouders van jonge kinderen, … Detailed demographic bestaat uit gebruikers en hun match met levensfases of langetermijnacties. Recent werd deze optie aangevuld met B2B audiences, een bèta die je toelaat bedrijven op basis van hun grootte te bereiken. 
  • Affinity audiences: een hart voor gezond koken, voetbal of erfgoed? Deze feature wijst je de weg naar gebruikers hun passies, gewoonten en interesses. 
  • Life events: sommige mijlpalen matchen perfect met je diensten of producten. Dankzij life events bereik je onder meer personen die verhuisd zijn, gaan trouwen of met pensioen gaan.  
  • In-market: hiermee speel je in op surfers hun recente koopintentie. Deze doelgroep biedt bijzonder veel potentieel, omdat je heel gericht kan targeten op mensen die klaar zijn om tot actie over te gaan.  
  • Similar audiences: je eigen websitebezoekers en cliënteel is van onschatbare waarde, met similar audiences kan je gelijkgezinden traceren. Dit audience bestaat uit nieuwe gebruikers die veel overeenkomsten vertonen met je remarketing of customer match audience.  

GOOGLE AUDIENCE TIP | Maak een audience aan met je converterende bezoekers en laat Google een gelijkaardige doelgroep samenstellen.  

Standaarddoelgroepen aanvullen met maatwerk 

Heb je een specifieke doelgroep voor ogen, maar vind je deze niet terug in de standaardcatalogus van Google? Geen nood! Er is heel wat meer mogelijk voor je online campagne. Dankzij custom intent en custom affinity kan Grava een doelgroep op maat creëren. Hoe we dat doen? We brengen gebruikers samen op basis van zoekwoorden (keywords) en URL’s. Handig om bijvoorbeeld personen te bereiken die niche-onderwerpen hebben ingetypt of die op zoek waren naar je concurrenten. 

Google audiences inzetten 

Doelgroeptargeting is één van de vele manieren om personen te bereiken met een search, display of YouTube ad. Omwille van de goede resultaten en talloze opties zet Grava deze techniek steeds vaker in. Kies jij ervoor je doelgroep in te schakelen via targeting of observation? 

  • Targeting is voornamelijk van toepassing binnen YouTube en Google display en toont je advertenties enkel aan de personen die in je audience zitten. Door de best presterende audiences in te zetten voor je campagnes kunnen de prestaties toenemen. Een goede link tussen je audience, de creative en het format is hierbij key. 
  • Observation is de best practice voor alle search campagnes. Hierdoor wordt er extra informatie verzameld over de performance van de campagnes. Nuttige inzichten om je campagne te optimaliseren gedurende haar looptijd. Biedstrategieën nemen deze data ook in overweging. Resultaat? Een hogere performance. 

De kosten die bij een campagne via Google komen kijken, zijn niet bestand tegen de tand des tijds. Gemiddelde costs per click (CPC’s) stijgen elk jaar omdat niet alleen jij maar ook de concurrentie steeds meer online adverteert. Je hebt er als bedrijf alle baat bij om een goede doelgroepstrategie uit te bouwen. Zo bereik je je gedroomde klanten efficiënt en betaalbaar! 

Starten vanuit Google Analytics 

Onder de indruk van de ruime waaier aan mogelijkheden die Google audiences je biedt? Een goed vertrekpunt om audiences te ontdekken die nauw aansluiten bij je websitebezoekers is Google Analytics. Het staat bomvol data die je kan bekijken, vergelijken en benutten voor je volgende campagne. De perfecte houvast voor jouw audience-aanpak!  

Beginnen met Google audiences en op zoek naar begeleiding? Je bestaande doelgroepstrategie laten finetunen? 
Contacteer Grava voor jouw slimme strategie

Alvast wat inlezen? Check dan snel de slides uit ons webinar ‘How to reach your unreachable audience’? 

Volgend artikel

Google for Jobs is live in België. Tips voor een zorgeloze set-up!

SEO • 25 september