Betere advertenties dankzij analyse van advertentietypes (deel 1)

SEA
B2B2C
Lead Generation

In dit artikel loodsen we je langs opportuniteiten én valkuilen van Google’s responsieve zoekadvertenties (ook wel Responsive Search Ads of RSA). Mis zeker deel 2 van dit blogartikel niet! Daarin tonen we je met een rekenvoorbeeld dat deze advertentieformaten een sterk verschillende Return on ad spend (ROAS) kunnen hebben.

Graag hulp bij het inzetten van deze quick wins voor uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Contacteer Grava voor jouw Google-campagne. Onze experts helpen je op weg!

 

 #FUTUREOFSEARCH 👉 Met jouw merk inspelen op #futureofsearch, de ingrijpende veranderingen binnen search ads in 2021? Dat kan! Laat je gegevens achter via het form rechts en we houden je op de hoogte van upcoming webinars met Grava's consultants, Grava publicaties én onze tips&tricks!

Dynamische responsieve zoekadvertenties #futureofsearch

 

Wat zijn expanded text ads? 

Uitgebreide tekstadvertenties zijn de basisadvertenties die bovenaan in Google verschijnen. Als adverterend bedrijf definieer jij ze zelf en dat is ook exact de manier waarop Google ze toont aan gebruikers van haar zoekmachine. Een expanded tekst ad (ETA) bestaat enerzijds uit twee koppen (headlines) en anderzijds uit een beschrijving (description).

 Grava - Google Responsive Ads RSA 3 headlines

Bij de opzet van je advertentiecampagne kan je een 3de kop en een 2de beschrijving toevoegen. Al verklapt Google je nooit wanneer of waar ze deze laat verschijnen ... Neem geen risico en plaats je kernboodschap in je eerste twee headlines!

Wat zijn responsive search ads?

Responsieve zoekadvertenties worden wel eens de turbo-advertenties van Google genoemd. En dat is volgens ons terecht! Hun weergave is precies dezelfde als ETA’s, maar het grote verschil schuilt ‘m in het aantal tekstvarianten dat je kan invullen voor responsive search ads (RSA’s). Er is ruimte voor maar liefst vijftien koppen en vier beschrijvingen. Na jouw set-up schiet artificiële intelligentie te hulp. Google selecteert, lanceert en optimaliseert automatisch. Het doel? Leren en verbeteren om zo de beste resultaten te boeken met de beste kop- en beschrijvingcombinaties.

 RESPONSIVE SEARCH AD TIP 👉 Google geeft je ruimte om vijftien headlines in te voeren, maar je kan ook headlines pinnen en daarmee je grip op je advertentieweergaves vergroten. Merkbelofte steevast in de kijker zetten? Lopende promotie standaard tonen? Dat kan met de pinfunctie. Wij adviseren om als je dit doet, beperkt én tijdelijk te pinnen, anders gaat de kracht van machine learning verloren.

Valkuilen van RSA’s…

Responsive search ads klinken als muziek in de oren van bedrijfsleiders, marketingmanagers en digital marketeers maar er schuilen ook enkele addertjes onder het gras. Geen nood, Grava has got your back! 

  • Variëren kan je leren: bij de aftrap van je responsive search ad campaign zit jij aan de knoppen. Benadruk je het merk, een call to action, enkele benefits of straffe features? Je hebt een ruime keuze aan invalshoeken om je advertentiekoppen en -beschrijvingen op te stellen.

Grava - Google Responsive Ads RSA headline suggestions

RESPONSIVE SEARCH AD TIP 👉 Google Ads bulkt van de waardevolle inzichten om het onderste uit de kan van je online campagne te halen. Zo is er de advertentiekwaliteit (Ad Strength) die je verklapt hoe goed je ad het zal doen. Bonus? Google trakteert je eronder meteen op nuttige tips om je advertentie te verbeteren. Handig!

  • ­Check, dubble check en triple check: is iedere headline te combineren met iedere description? Google werkt 100% automatisch voor RSA’s. Concreet? Koppen en beschrijvingen worden geplukt en gematcht. Wees bij het opladen van je tekstalternatieven aandachtig en waak over de (mogelijke) totaalplaatjes. 

Aan de slag met Responsive Text Ads? Meer in deel twee!

Expanded Text Ads en Responsive Search Ads activeren via Google Ads is een goed idee, maar nog geen garantie op een succesvolle advertentiecampagne. We raden je daarom aan altijd eerst te testen. Nadien moet je natuurlijk optimaliseren... Beide formaten kunnen immers sterk verschillen in Return on ad spend (ROAS). Dat tonen we je in deel 2 met een rekenvoorbeeld!   

Op de hoogte blijven van deze insights? Of sneller van start? Dat kan!

  • Laat je gegevens achter in het formulier bovenaan rechts. We verwittigen je als deel twee in deze reeks over RSA's verschijnt! 
  • Wil je graag een blik van buitenaf op je huidige RSA’s laten werpen door Grava's Search Team? Contacteer Grava en onze experts helpen je op weg!

 

 

Volgend artikel

Betere advertenties dankzij analyse van advertentietypes (deel 2)

Digital Strategy Advies • 13 januari