Betere advertenties dankzij analyse van advertentietypes (deel 3) 

SEA, Digital Strategy Advies
B2B2C
Lead Generation

Eerder lieten we je in deel 1 & deel 2 van deze blog al kennismaken met Responsive Search Ads (RSA’s). Daarin toonden we hoe deze jouw return on investment kunnen beïnvloeden en wat dus het belang ervan is. Google kondigde onlangs aan dat RSA’s vanaf nu het standaard advertentietype worden, waardoor het bedrijf nog meer dan ooit inzet op automation.

Toch graag hulp bij het inzetten van deze quick wins voor uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Contacteer Grava voor jouw Google-campagne. Onze experts helpen je op weg!

 

 

Nieuwe Standaard 

Responsive Search Ads zijn al lang niet meer nieuw, al sinds 2018 zijn ze aanwezig in Google Ads en een aanrader voor elk advertentieaccount. Wat ze precies zijn en hoe je ze aanmaakt kun je hier nog eens nalezen. Wat wél nieuw is, is dat ze nu ook officieel het standaard advertentietype worden voor iedere search campagne. Google speelt hiermee in op het veranderende consumentengedrag en trekt hiermee nog meer de kaart van machine learning.  

Moet ik iets veranderen? 

Je hoeft niet meteen het roer om te gooien of drastische aanpassingen te doen aan je Google Ad Account. Maar we raden wel aan om per ad group die je lopen hebt minstens één responsive advertentie toe te voegen. Voortbouwend op je bestaande expanded text ads, kan dit snel gaan en kun je veel headlines & beschrijvingen recupereren.  

Aanpassen aan veranderend zoekgedrag 

We hoeven je niet meer te vertellen dat de noden en behoeften van consumenten constant veranderen en dat dit ook een invloed heeft op hoe die consument binnen Google zoekt naar diensten of producten. Google wil hier een antwoord op bieden door RSA’s naar voren te pushen. Zo kunnen adverteerders met minimaal manuele inspanningen beter inspelen op die constant veranderende zoekopdrachten. Met manuele text ads zou dit meer onderzoek, meer werk en meer opvolging vereisen. 

The machine is in control ...

Bij het samenstellen van RSA’s maak je tot 15 headlines en 4 beschrijvingen aan waarna Google automatisch de advertenties bouwt op basis van jouw input. Met de switch naar RSA als standaard gaat Google eens te meer de kant op van machine automation waarbij jij als adverteerder meer en meer de controle uit handen geeft. Je geeft eigenlijk de opdracht aan Google om met jouw input de best presterende advertentie samen te stellen. 

 

… but the agency leads the way  

Machine learning - easy job voor een agency? Niets is minder waar. De rol van een agency zoals Grava is mee geëvolueerd van een eerder uitvoerende rol, met sterke focus op campaign management, naar een strategische sparring partner voor heel wat bedrijven en merken. We doen er alles aan om onze klanten en hun business van A tot Z te kennen, want pas dan kunnen we machine learning ook voorzien van de nodige input (denk maar aan ROAS, targets, audiences …) om het potentieel ervan ten volle te benutten. Zo adviseren we onze klanten nu meer dan ooit over hoe ze op een slimme manier met automation en data management aan de slag kunnen om hun business te laten groeien.  

Wat met Expanded Text Ads?  

Je zou het bijna vergeten, maar naast RSA’s bestaan er ook nog ‘gewone’ text ads. Je weet wel, die ads waarbij je maximaal 3 headlines en 2 beschrijvingen kan ingeven. Zulleln deze verdwijnen nu ze niet meer als standaard worden beschouwd? Voorlopig kan je nog altijd ETA’s blijven maken en dus raden we dit ook aan.

 

Gratis tip: je maakt deze ETA’s aan via een kleine omweg. Wanneer je een nieuwe RSA aanmaakt, kan je klikken op ‘switch back to text ads’.  

Expanded text ad example

Controle vs. Flexibiliteit 

RSA’s en ETA’s kunnen dus nog altijd in eenzelfde ad group staan en voorlopig zal dit zo blijven. Google geeft je dus de keuze met welke ads je wil werken. Wil je weten wat precies de beste zijn? Dan kan je de voor- en nadelen afwegen op basis van controle en flexibiliteit.  

Met RSA’s geef je Google meer ruimte om de ideale advertentie samen te stellen en de kans is dan ook groter dat deze goed zal presteren, maar anderzijds heb je veel minder controle over hoe de advertentie er uiteindelijk uitziet. Je kan echter wel bepaalde headlines en beschrijvingen gaan vastpinnen, waardoor deze sowieso vertoond worden. Maar dat druist dan weer in tegen de flexibiliteit en dus de kracht van RSA’s. 

Over ETA’s heb je dan weer meer controle. Je bepaalt zelf welke headlines en beschrijvingen er worden getoond. Dit kan handig zijn als je als webshop specifieke kortingen of acties wil communiceren.  

Ons advies? Zorg voor een goed evenwicht en test met beide formaten! Google raadt aan om standaard minstens één RSA (het max. is twee) in je ad group te hebben, aangevuld met twee ETA’s.   

Vragen? Don’t ask Google. Try us first 😉  

 

Loop je vast bij het toepassen van onze quick wins voor uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Een blik van buitenaf op je huidige RSA’s laten werpen?

Contacteer Grava voor jouw Google-campagne >> Onze experts helpen je op weg!

Volgend artikel

1+1=3! Hoe performance en growth marketing elkaar versterken

Digital Strategy Advies • 23 juni