Feed-based advertising doet je SEA-account beter renderen

SEA
B2B, B2C
Conversion, Traffic
Feedbased adverteren

Een succesvolle zoekadvertentie? Dat is niets anders dan de relevante koppeling van de zoekopdracht met de boodschap en de landingspagina. Zo simpel kan het zijn. Eenvoud met grote gevolgen, want een goede match kan tegen dezelfde kost een veelvoud aan verkopen uit je account halen. Van impact gesproken. Is het echt zo simpel? Ja en neen.

Relevantie verhogen op een e-commerce site kan door bijvoorbeeld vermelding van zoekwoord, beschikbaarheid of prijs. Vanuit verschillende invalswegen begeleiden ze de bezoekers naar de landingspagina. Maar wat als op je webshop duizenden producten komen en gaan, die voortdurend van prijs of beschikbaarheid veranderen? Wie kan dat bijbenen? Handmatig lukt dat inderdaad niet. De oplossing heet: feed-based advertising.

Feed-based advertising voorbeeld

Het geheim? Een product feed.

Een product feed is een lijst van alle producten en productvarianten die op een webshop worden aangeboden. Van belang is vooral dat de data gestructureerd en consequent worden ingegeven en dat de product feed alleen die producten bevat waarvoor geadverteerd moet worden.

Een feed kan de vorm aannemen van een CSV- of XML-bestand en kan aangemaakt worden vanuit een CMS – via plug-ins, eigen development of een feed management tool.

Een goed gestructureerde product feed kan met behulp van feed advertising tools als Channable, DataFeedWatch en ADchieve – our personal favourite - naar een goed gestructureerde Google Ads-account worden vertaald. Het resultaat? Relevante advertenties tot op productniveau. Maar er is meer.

 

SEA op zijn best

Feed-based ads hoeven zich uiteraard niet tot long-tail zoekopdrachten naar specifieke producten te beperken. Voor elk zoekwoord zijn unieke combinaties van merken, productcategorieën, kleuren, maten… mogelijk. Enige voorwaarde: een relevante advertentie veronderstelt een relevante landingspagina. Er is, met andere woorden, beschikbare of maakbare content nodig. En nee, om van feed-based advertising gebruik te maken, hoeft je site geen e-commerce site zijn. Dat is anders bij Google Shopping. Daar hebben we het later uitgebreid over.

Feed-based advertising voorbeeld

Is jouw product feed klaar voor gebruik?

Ben jij na het lezen van dit artikel helemaal klaar om feeds te integreren in je Google Ads campagnes? Neem dan zeker eens contact op met onze Search experts om je met raad & daad bij te staan!

Volgend artikel

Facebook en tv: een perfect huwelijk

• 23 oktober