Google Ads maakt enkele wijzigingen in portfolio biedstrategieën

SEA
B2C, B2B
Conversion, Lead Generation
Wijzigingen in portfolio biedstrategieën

De biedstrategieën van Google Ads maximaliseren de zichtbaarheid van je advertentie op basis van verschillende parameters en het doel dat je wil bereiken. Je bepaalt de focus van je campagne en vervolgens kies je de biedstrategie die het beste matcht. Dat klinkt eenvoudig, maar dat was het tot nog toe eigenlijk niet. De complexiteit van de in te zetten parameters was best wel verwarrend. Alleen ervaren Ads-strategen behielden het overzicht. En dan nog. Die feedback viel bij Google niet in dovemansoren. Sinds begin deze maand werden belangrijke vereenvoudigingen doorgevoerd. We lijsten ze even voor je op. Dit wordt een heel technisch verhaal, maar vrees niet: we hebben de strategieën in de vingers. Zie je door het bos de bomen niet meer? Contacteer ons, en we brengen weer rust in je hoofd en overzicht én effect in je campagne.

In een poging om te vereenvoudigen kondigde Google Ads wijzigingen in twee portfolio biedstrategieën aan. Portfolio biedstrategieën kunnen worden toegepast op verschillende campagnes doorheen je Google Ads account.

 

Gemiddeld dagbudget voor maximaliseren van klikken

De instelling voor target spend is niet langer een optie bij nieuwe biedstrategieën voor het maximaliseren van klikken. In plaats daarvan komen de gemiddelde dagbudgetten van de campagnes in de portfolio. Dat is een reactie op commentaren van Google Ads-gebruikers die de setting voor target spend in Google Ads nogal verwarrend vonden. 

De strategie voor het maximaliseren van klikken past biedingen automatisch aan om zoveel mogelijk klikken binnen je budget te krijgen, of target spend - als je er een had ingesteld. Stelde je geen target spend in, dan probeerde het systeem om het resterende dagbudget van een van de campagnes te besteden met behulp van de biedstrategie.

Target spend wordt gedefinieerd als het bedrag dat je elke dag wil besteden aan alle campagnes die deze biedstrategie gebruiken. In tegenstelling tot het budget, is target spend geen harde limiet. Je dagelijkse uitgaven konden daardoor soms groter zijn dan je ingestelde target spend.

Je begrijpt meteen waarom het instellen van een budget en een target spend voor verwarring kan zorgen, komt daarbij dat gemiddelde dagbudgetten ook al geen harde doelen zijn. Je werkelijke dagelijkse uitgaven kunnen het ingestelde dagbudget overschrijden tot wel het dubbele of meer - als je ook nog optimaliseert voor conversies. Google respecteert wél het maandbudget.

Later dit jaar zullen oude target spend-instellingen automatisch worden verwijderd. Van dan af zullen portfoliostrategieën je gemiddelde dagbudget gebruiken om de uitgaven te beheren.

 

Geen eCPC meer als portfolio biedstrategie

CPC is voortaan niet langer beschikbaar als een biedstrategie voor portfolio's. Er zou geen extra voordeel zijn aan het gebruik van eCPC (enhanced cost per click) als portfoliostrategie, in tegenstelling tot het campagneniveau. Google stelt bovendien dat ze "veel meer worden gebruikt" voor afzonderlijke campagnes. Heb je uitgebreide CPC-portfolio biedstrategieën, dan zullen ze automatisch geconverteerd worden naar campagneniveau.

 

Waarom zijn deze portfolio biedstrategie wijzigingen belangrijk?

Het gaat slechts om een eerst optimalisatie. Er werd aangekondigd dat ook target search page location en target outranking share als biedstrategieën binnen de portfolio’s verdwijnen, wellicht nog deze maand. ECPC blijft bestaan op campagneniveau maar target search page location en target outranking share verdwijnen en worden vervangen door target impression share. Kies je in de nabije toekomst voor een portfolio biedstrategie dan zijn er 4 opties: Target CPA, Target ROAS, Maximize clicks en Target impression share.

Veel succes! En ben je even de weg kwijt? We zetten je graag weer op het juiste pad. Contacteer onze experten Google Ads biedstrategieën.

Volgend artikel

Haal de banden met Facebook Dynamic Advertising strakker aan

• 26 juni