Marketingstrategie voor de feestdagen én januari-solden

SEA
B2B2C
Brand Awareness, Engagement
Marketingstrategie voor de feestdagen én januari-solden

Het vierde kwartaal luidt voor veel bedrijven de eindejaarsperiode in. De podcast ‘Consumer and Retail’ van consultancybureau McKinsey geeft aan dat shoppers ondanks de coronacrisis van plan zijn hetzelfde bedrag of hoger te besteden als vorig jaar aan eindejaarsaankopen. Online winkelen wordt deze kerstperiode belangrijker dan ooit! 

Meten is weten: de trends rond kerst- en oudjaarshopping 

Secret Santa of een stapel pakjes om het nieuwe jaar in te luiden: met de feestdagen in het vooruitzicht vullen we ons (digitaal) winkelmandje naar hartenlust. Cadeautjes inslaan met fikse kortingen? Een voorbereid verlanglijstje of last minute naar de shops? De ene eindejaars-shopper is de andere niet! Recent onderzoek van Google toont aan dat Belgische consumenten – méér dan in Nederland – voor hun kerstinkopen op zoek gaan naar koopjes en interessante deals. Daarbij shoppen we 30 % last minute. Belangrijke insights voor de online retail, waar Grava je graag doorfietst!

2020, gouden jaar voor de webshop 

COVID-19 had het afgelopen jaar een enorme impact op het economisch landschap en consumentengedrag. Volgens onderzoek van UBA werd een derde van de kledingstukken die de Belgen kochten online aangeschaft. Vóór de coronacrisis was dat minder dan 20 %. 4 van de 10 consumenten winkelde meer online, waardoor het totaal aantal online aankopen vlot de kaap van 28 miljoen haalde. Een impressionant cijfer dat ook in de toekomst zal blijven toenemen, want 10 % van de consumenten is nu al overtuigd dat hij of zij nog meer zal online shoppen na de coronacrisis. 

Marketingstrategie voor eindejaarsaankopen in coronatijden

Ook tijdens de eindejaarsperiode heeft corona een belangrijke impact op het aankoopgedrag van consumenten. Vieren in beperkte kring, kerstwensen versturen vanop afstand, … 33 % van de Belgische shoppers komt dit jaar maar moeilijk in de kerstsfeer en 15 % geeft aan overweldigd te zijn om haar kerstinkopen rond te krijgen. Ook het aankoopgedrag vertaalt zich vandaag in sterke cijfers: 30 % is bereid om merken aan te kopen die ze nog nooit eerder probeerde, en 28 % staat open voor winkels waar ze nog nooit hebben geshopt. 

Support your locals: een sterke marketingstrategie voor lokale handelaars

In 2020 nam Nike afscheid van Amazon. Een teken aan de wand, want onderzoek toont aan dat 38 % van de Belgische consumenten liever bij een lokale webshop koopt dan van een e-commerce gigant. 

Belgische webshops doen het in dat opzicht steeds beter ten opzichte van hun buitenlandse concurrentie: 7 van de 10 online uitgaven gaat naar binnenlandse webwinkels, waarvan 9 op 10 naar een ‘.be’-webshop. Significante cijfers in de het voordeel van de lokale economie, waar je als bedrijf slim op kan inspelen met een sterke marketingstrategie.

MARKETING INSIGHT | Hoewel een ‘local strategy’ meteen doet denken aan search ads, zijn de mogelijkheden veel ruimer. Formats in YouTube, display ads, Google Maps, Google business profiel, … Talrijke opties om als lokale handelaar op in te zetten!

Online ads in Google voor lokale handelaars

Inspiratie op online locatie met straffe online marketing

De zoektocht naar inspiratie is vaak een eerste stap richting de aankoop van een eindejaarscadeau. Cruciaal voor retailers om daarop in te spelen! Zoals je kon lezen in onze vorige blog, raadpleegt de helft van de consumenten Google voordat ze een product aankoopt. 70 % laat zich daarbij inspireren door de producten en merken die op hun persoonlijke feed verschijnen. Een interessante, strategische piste voor bedrijven om hun merk in de digitale schijnwerpers te zetten via Discovery ads. Opvallend: maar liefst 35 % van de Belgische online shoppers gebruikte in 2020 YouTube als aankoopbron, een markante stijging van 16 % ten opzichte van vorig jaar. De digitale revolutie is now!

Ook chatbots maken hun opmars als digitale winkelassistent. Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat 47 % van de consumenten een product zou kopen via een chatbot. Het is dus een efficiënte én conversieverhogende manier om te ontdekken welk producten en informatie je klanten zoeken. Wist je dat je chatbots ook kan inzetten binnen een advertentiebanner? The sky is the limit! 

Interessante leveringsvoorwaarden? The way to go! 

Kerst- en eindejaarscadeaus zoeken en vinden is één ding. Daarnaast spelen de concrete bestel- en leveringsvoorwaarden een belangrijke rol in het beslissingsproces van de Belgische consument. Zo zal 69 % van de shoppers een bestelling staken bij te hoge verzendkosten, en stopt de helft van de Belgen de online aankoop wanneer de retourkosten te hoog oplopen. 

Als klanten een online aankoop plaatsen, willen ze zeker zijn van een snelle, zorgeloze levering. Onderzoek toont aan dat 27 % van de Belgische consumenten haar webshop kiest in functie van het gemak waarmee de bestelling plaatsvindt. Daarnaast zijn ook leveringstermijn en transactiesnelheid doorslaggevende factoren om een order te plaatsen bij een bepaalde webwinkel.

MARKETING INSIGHT | Om de gebruikservaring te verbeteren, hebben retailers er baat bij hun leveringsvoorwaarden duidelijk te communiceren


leveringsvoorwaarden

Bol.com zet hier bijvoorbeeld volop op in: de headline prijst het product aan, de description onderstreept de leveringsvoorwaarden. Transparantie troef! 

E-commerce met een sterk marketing point of view

Kerstshoppen in november of op 23 december je winkelmandje afrekenen? De start van dit artikel verklapte het al: 30 % van de Belgische consumenten brengt haar kerstinkopen pas op de valreep in orde. Dit inzicht neem je best mee in je online marketingstrategie!

Kerstavond valt dit jaar op een donderdag, wat wil zeggen dat een groot deel van de lastminuteshoppers tijdens de week op zoek gaat naar zijn of haar cadeaus. Het is dus van cruciaal belang om te verduidelijken dat jij de pakjes tijdig onder de boom laat belanden. Door helder te communiceren over de beschikbare voorraad en afhaalmogelijkheden van je product, win je het vertrouwen van potentiële en bestaande klanten. De product feed van je webshop slim inzetten voor advertenties? Met een feed-driven campaign behoud je inzicht én overzicht

MARKETING INSIGHT | Zet jouw bedrijf in op Smart Bidding, een methode van biedstrategieën in Google Ads aan de hand van machine learning? In dat geval start je best niet last minute, omdat het Google algoritme zich eerst moet aanpassen voor een optimaal resultaat.

Staat een marketingstrategie op je bucket list? Kan je nog ondersteuning gebruiken of ben je op zoek naar een second opinion? Neem contact op en ga, na het harde werk, samen met ons (bewust) feestend het eindejaar in! Neem contact op met Grava >>

Volgend artikel

Grava verwelkomt SEA consultant Ward Janssens (ex-Google)

SEA • 19 januari