Google for Jobs is live in België. Tips voor een zorgeloze set-up!

SEO
B2C
Reach

Het is zover! Google for Jobs, de geoptimaliseerde weergave van online vacatures binnen de zoekresultaten van Google, is nu ook live in België. Je kunt over Google zeggen of denken wat je wilt, maar één ding is zeker: Google is gepassioneerd door het verbeteren van de zoekervaring van mensen die op zoek zijn naar specifieke oplossingen voor specifieke behoeften. Google for Jobs is daar een ideaal voorbeeld van. Als je vacatures nog niet zichtbaar zijn in Google for Jobs dan is het vandaag tijd om daar werk van te maken!

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is de next level rich snippet weergave voor alle vacature content op websites. Door de vacatures op je website te voorzien van de nodige structured data “job posting” zorg je ervoor dat je jobs hoog in de zoekresultaten verschijnen in een specifieke opmaak zodat meer mensen de vacatures vinden en naar jouw website doorklikken. Het verwachte resultaat is dat je door verhoogde SEO visibiliteit op een organische manier meer vacatures zal kunnen invullen. Zeker zolang je concurrenten nog niet zichtbaar zijn op Google for Jobs.

Google for jobs administratief bediende

Wat zijn de voordelen van Google for Jobs?

Google for Jobs biedt vacaturewebsites de mogelijkheid om met hun vacatures meer online visibiliteit te genereren zonder dat ze hiervoor enkel afhankelijk zijn van grote(re) betalende jobplatformen en jobboards. Bij de sollicitant springen de vacatures veel sneller in het oog wanneer mensen op zoek zijn naar jobgerelateerde keywords of bijvoorbeeld specifieke jobtitels. Dit zorgt er zonder twijfel voor dat de matching tussen kandidaat en job veel vaker en efficiënter zal gebeuren online.

Waarop letten bij de set-up van Google for Jobs?

Het lijkt evident, maar het is belangrijk dat je jobpagina’s gecrawld kunnen worden door de Google bot. Indien de Google bot jouw vacaturepagina’s niet kan vinden, kunnen ze ook niet opgenomen worden in Google for Jobs.

Toevoegen van structured data “job listing”

Wanneer de vacaturepagina’s kunnen gevonden worden door Google bot, kan je de specifieke vacatures op jouw website taggen met job posting structured data in JSON-LD formaat. Let erop dat het enkel nuttig is om deze structured data toe te voegen op individuele vacaturepagina’s. Markup toevoegen aan vacature overzichtspagina’s is niet de bedoeling!

Om de mogelijkheden en properties voor bepaalde structured data elementen te bekijken, gebruiken we bij Grava graag de schema markup generator van technicalseo.com die prima weergeeft wat allemaal getagd kan worden op een vacaturepagina.

Net zoals bij andere structured data elementen zijn bepaalde zaken verplicht en andere optioneel. Onthoud dat de optionele elementen er ook voor kunnen zorgen dat u meer zichtbaarheid geniet in Google for Jobs en dat u mogelijk ook vaker zal verschijnen.

Verplichte elementen:

  • De datum van online zetten van de vacature (date posted)
  • De beschrijving van de job (description)
  • De organisatie die de vacature aanbiedt (hiringorganization)
  • De fysieke locatie waar de werknemer aan de slag moet (joblocation)
  • De titel van de vacature (title)
  • De datum wanneer de job afloopt (behalve indien niet gekend) (valid trough)
structured data google for jobs

Vermijd Google penalties door fout implementeren van Google for Jobs

Belangrijk om weten is dat het niet “melden” van afgelopen vacatures aan Google kan leiden tot eventuele Google penalties. Je moet met andere woorden duidelijk maken wanneer een job niet langer actueel is omdat ze bijvoorbeeld is ingevuld of de einddatum is verstreken. Dit kan je doen op verschillende manieren:

  • Of de reeds aangehaalde valid through property van een afgelopen job moet in het verleden staan;
  • Of je kan de jobs die niet meer actueel zijn op 404 not found plaatsen zodat deze niet meer gevonden kunnen worden;
  • Of je kan alle structured data voor job posting van outdated vacatures halen zodat deze ook niet meer in Google for jobs verschijnen.

Op die manier kan Google blijven garanderen dat de jobs die verschijnen in Google for Jobs ook actueel zijn en dat kandidaten ook enkel jobs zien die nog kunnen worden ingevuld. Dit om logische frustraties te voorkomen en de relevantie hoog te houden.

De Google Indexing API zorgt voor vlottere indexering van jouw vacaturepagina’s

Speciaal voor onder andere Google for Jobs stelt Google ook de indexing API ter beschikking die toelaat dat vacatures op je website sneller kunnen worden geïndexeerd voor Google. Dit om ervoor te zorgen dat je vacatures sneller in Google for Jobs kunnen geraken aangezien bepaalde vacatures ook een korte doorlooptijd hebben. Google adviseert dan ook om gebruik te maken van de Google indexing API wanneer u Google for Jobs opzet.

Naast de indexing API raadt Google nog steeds aan om extra aandacht te schenken aan de correctheid en de volledigheid van de XML sitemaps zodat deze de juiste vacatures kunnen blijven pingen naar Google. Beide oplossingen combineren zorgt voor de beste resultaten.

Ook starten met Google for Jobs?

Ben je ervan overtuigd dat Google for Jobs ook nuttig is voor jouw website? We bekijken graag hoe we je kunnen begeleiden naar een zorgeloze set-up! Contacteer ons voor meer details.

Volgend artikel

Gratis SEO-visibiliteit voor al je producten dankzij organische shopping van Google

SEO • 9 oktober