Gratis SEO-visibiliteit voor al je producten dankzij organische shopping van Google

SEO
B2C
Lead Generation
Gratis visibiliteit met Google Shopping Organic

Ja, je hoort het goed! In tijden van de Corona (Covid-19) pandemie waarin heel wat bedrijven behoorlijk wat inkomsten verliezen, komt Google met goed nieuws voor bedrijven die reeds de weg vonden naar een online webshop. In de huidige omstandigheden is het enorm belangrijk om extra zichtbaar te zijn online zodat potentiële klanten je producten kunnen vinden en aankopen. Daarom maakt Google het vanaf midden oktober 2020 mogelijk om al je producten gratis te tonen in de Google Shopping resultaten op de shopping tab! Sterker nog, de shopping tab in de zoekrobots zal vanaf dan vooral bestaan uit gratis shopping resultaten. In de VS verschijnen de gratis shopping producten zelfs ook al op de gewone zoekresultatenpagina’s.

Uw producten in de gratis organische shopping resultaten

Waarom is het belangrijk dat je vandaag nog actie onderneemt?

De Google zoekmachine staat garant voor een gigantisch potentieel bereik en in dit bereik bevinden zich ook jouw potentiële nieuwe klanten. Door de shopping resultaten nu ook gratis beschikbaar te maken, geeft Google aan elke e-commerce webshop nu de kans om zonder extra investering prominent te kunnen verschijnen in de zoekmachines met hun producten. Je producten worden op een aantrekkelijke en visuele manier getoond, voorzien van onder andere foto, titel en prijs. Dit kan je niet laten liggen.

Hoe krijg ik mijn producten gratis in de shopping resultaten van Google?

Goeie vraag! En ook het antwoord is eenvoudig. Allereerst heb je een Google Shopping feed nodig die voldoet aan alle vereisten die Google stelt om te kunnen verschijnen in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat het minimum aantal verplichte velden zeker aanwezig is in deze product feed. Zo heb je bijvoorbeeld een uniek product ID nodig, de naam en beschrijving van elk product, kwalitatieve afbeeldingen, zicht op de de beschikbaarheid ... enzovoort. Heb je momenteel al een betalende shopping campagne online, dan hoef je bijna niets te doen aangezien de vereisten voor de paid shopping feed identiek zijn. Je moet dan enkel even controleren of je in je Merchant Center onder Growth bij Manage programs de optie "List your online products for free through surfaces across Google" hebt aangezet. Bij Grava zetten we je graag op weg zodat je sneller een correcte feed kan aanleveren.

Je hebt een 100% compliant shopping feed aangemaakt? Dan uploaden we de feed naar het Google Merchant Center en bekijken we of Google nog errors vindt die verhinderen dat je verschijnt in de gratis Google Shopping resultaten. Indien nodig configureren we jouw feed verder tot alle producten foutloos kunnen verschijnen in de Google zoekresultaten.

google merchant center organische prestaties

Kort Samengevat:

  • Zorg voor een shopping feed die voldoet aan de Google Guidelines
  • Upload de shopping feed naar het Google Merchant Center
  • Opt in om te adverteren voor "surfaces across Google"

Hoe haal ik het maximale uit mijn gratis Google shopping exposure?

Net zoals dit de vuistregel is bij andere SEO optimalisaties verwachten we dat ook de organische shopping resultaten zullen worden gerangschikt op relevantie voor de gebruiker. Hoe kan je nu de relevantie van je producten verhogen voor jouw klanten?

We geven alvast de belangrijkste tip:

Tip: Het succes van je extra online zichtbaarheid via Google Shopping hangt voor het grootste deel af van de kwaliteit van je shopping feed. Lever indien mogelijk een feed aan met leesbare titels en beschrijvingen en de juiste informatie in elk veld van de feed. Probeer ook zoveel mogelijk lege velden te vermijden.

Indien je feed door omstandigheden toch niet helemaal geoptimaliseerd kan worden aangeleverd, kunnen we bij Grava via een tool zoals Channable de nodige optimalisaties uitvoeren zodat we via zogenaamde 'regels' de kwaliteit van de feed gevoelig kunnen verbeteren. Dit doen we al jaren met succes voor onze SEA shopping klanten waar we steevast goede resultaten voor behalen.

Wat leren ons de eerste resultaten uit de VS?

In de VS zijn de Google Shopping resultaten al een tijdje gratis voor alle online shops. Retailers die hun product feed hebben geüpload naar Google Merchant Center kregen in die periode gemiddeld ongeveer 2 keer zoveel impressies en +/- 50% meer bezoekers op hun website. Een voorzichtige schatting voorspelt ongeveer 5% meer verkopen na deze eenvoudige gratis implementatie. Maar zoals vooraf reeds aangehaald hangt ook veel af van de kwaliteit van je feed en afbeeldingen.

Waarom je paid Google Shopping niet zomaar aan de kant moet schuiven

Het is niet zo dat plots de paid Google Shopping resultaten zullen verdwijnen vanuit de zoekresultaten. Integendeel! De organische en gesponsorde shopping resultaten krijgen elk hun eigen plaatsing en Google zal zeker voorrang geven aan de betalende Shopping resultaten. Die verschijnen immers ook op de algemene resultatenpagina, waar uiteraard het grootste deel van de bezoekers terechtkomen. De organische Shopping resultaten zullen - althans in eerste instantie - enkel via de Shopping tab te vinden zijn. Net door de combinatie van organische én betalende Shopping resultaten, zorg je voor de beste zichtbaarheid van je producten.

Gratis extra marktaandeel grijpen samen met Grava?

Nood aan een partner die je op weg kan helpen om je producten optimaal te laten verschijnen in de gratis shopping resultaten van Google? Klop zeker eens aan bij Grava voor een professionele set-up en een rapportage in mensentaal op basis van duidelijke dashboards!

Volgend artikel

Grava verwelkomt Client Advisor Ine Franckaert

Digital Strategy Advies • 19 oktober