SEO Benelux Meet-up in Gent: Grava was erbij!

SEO
B2B, B2C
Traffic, Reach, Engagement
SEO Benelux meetup in Gent panelgesprekken

Op donderdag 27 februari organiseerde SEO Benelux zijn derde Belgische meet-up, voor de tweede maal in de kantoren van Combell in Gent. Grava was er graag opnieuw bij, temeer omdat het thema dit keer e-commerce was. Van oorsprong was FairEtail, nu Grava, sterk gericht op e-commerce klanten, en ook nu is deze markt nog erg belangrijk.

Een 75-tal gasten werden door SEO-Benelux oprichter Mathias Noyez verwelkomd, en na een netwerkmoment met een hapje en een drankje, konden de presentaties starten.

Hoe omgaan met uitverkochte producten?

Chantal Schinkels van Guapa e-commerce staat als eerste spreker op het programma. Met meer dan 12 jaar ervaring in e-commerce en als Magento-specialist heeft zij boeiende inzichten in het omgaan met uitverkochte producten in je webshop.

Wat doe je wanneer je product is uitverkocht? Hoe behoud je de SEO-waarde, en vooral, hoe behoud je je klant?

  • De pagina zomaar online laten staan met een vermelding ‘niet op voorraad’ is geen slimme zet. Dit leidt tot een nutteloze klik, er is geen Call to Action, de bezoeker kan niet verder op de site.
  • De pagina online laten staan, met een optie tot een wachtlijst. Een call to action als “Hou mij op de hoogte” met de mogelijkheid tot het achterlaten van een e-mailadres. Dit kan een oplossing zijn, maar alleen als het product niet permanent verdwenen is. Wanneer de bezoeker geen bericht ontvangt wanneer het product opnieuw voorradig is, zal die ook teleurgesteld worden.
  • Een andere mogelijkheid is er een 404 van maken. In dat geval: zorg voor een custom pagina, hou je bezoeker bij. Een pagina waarop excuses worden aangeboden voor het niet voorradig zijn, waarbij de zoekbalk prominent aanwezig is en vanwaar kan doorgeklikt worden naar andere relevante producten, het zijn allemaal mogelijkheden om de bezoeker niet te laten wegklikken. Een grote “maar” in dit verhaal: als de betreffende productpagina een hoge SEO-waarde had, met veel externe links, moet je oppassen. Deze link juice ben je kwijt door de 404-status, en hierdoor zal je SEO-waarde ook zakken.
  • In dat geval is het een betere oplossing om de productpagina online te houden, en zo ook de link juice en SEO-waarde te behouden, en de klant alternatieve producten tonen.
  • Wanneer het product zeker niet meer in voorraad zal komen, kan je ook redirecten via een 301-status, in dat geval behoud je ook de waarde van de externe links.

Content als SEO troef voor e-commerce niche-speler

Als tweede spreker staat Jente Kasprowski op het podium. Jente is zaakvoerder bij Webdesigner Inventis, én hij runt een niche-webshop voor ecologische babyproducten, Blabloom. Naast Blabloom heeft hij een uitgebreide SEO ervaring met klanten zoals Pukkelpop, Ancienne Belgique en Primus Haacht.

Hoe pakt Blabloom zijn SEO aan? In de basis moet de technische kant in orde zijn, met een propere html-code, structured data,... Maar techniek alleen is niet voldoende. De e-commerce markt is enorm groot, grote spelers als Bol.com en Amazon maken het nog moeilijker voor een KMO om in de top van de zoekresultaten te kunnen ranken.

Toch slaagt Blabloom hierin, in dit dankzij hun content.

the fundamental way to increase your rank is to increase your relevance

Als website word je relevanter naarmate je betere content publiceert, die een antwoord biedt op de vragen waar je publiek mee zit, en waarmee je je merk versterkt.

Je schrijft voor mensen, niet voor zoekrobots, zorg dat je je publiek kent. Wat willen ze? Wat zoeken ze? Met welke vragen lopen ze rond? Als je hierop een antwoord kan bieden, stijgt je relevantie.

Consistentie kan je creëren door een contentkalender op te maken, ervoor zorgen dat je inhoud redelijk tijdloos is, maar toch regelmatig wat tijd investeren in het snoeien en bijwerken van je content. Jente vergelijkt het graag met tuinieren, oude artikels kan je best af en toe eens onder handen nemen, nieuwe foto’s plaatsen, nieuwe links leggen, informatie aanvullen aan de hand van vragen die binnenkomen. Schakel je klanten mee in door bijvoorbeeld reviews te plaatsen, of hen producten te laten testen.

Blabloom scoort op geoptimaliseerde merkenpagina’s, categoriepagina’s en product detailpagina’s. Deze relevant maken en baseren op content, het is waarschijnlijk niet mogelijk voor élk product. Maar hier liggen duidelijk de kansen voor een kleinere niche webshop in vergelijking met de groteren zoals een Bol of Amazon.

Panelgesprek met SEO specialisten

Traditiegetrouw wordt SEO Benelux afgesloten met een panelgesprek onder moderatie van Mathias, waarbij niet alleen Chantal Schinkels en Jente Kasprowski aanwezig zijn, maar ook onze eigen Jeroen Sneppe en Daan Deruyter van Colruyt Group. Een interessant gesprek over verschillende SEO onderwerpen, zoals keyword research en het gebruik van verschillende monitoring tools.

Bedankt SEO Benelux voor de organisatie van dit event, en we zijn de volgende Belgische editie graag opnieuw op de afspraak!

Volgend artikel

Wat kunnen we leren uit de fouten van Jubel?

Analytics and Data visualisation • 11 maart