SEO optimaliseren in 2020: trends die je website laten scoren!

SEO
B2B, B2C
Lead Generation, Reach
Trends die uw website laten scoren

2019 was een bewogen jaar voor marketeers die zich bezig houden met SEO optimalisatie van websites. Waar SEO optimalisatie in de beginjaren behoorlijk straightforward was, groeide dit vakgebied uit tot een steeds meer gecompliceerde speeltuin aan mogelijkheden. Maar wat leren we nu uit de SEO trends van 2019? En nog belangrijker: hoe bereiden we ons voor op een fantastisch SEO jaar in 2020? Hoog tijd voor enkele SEO optimalisatie tips!

Groeiend belang van kwalitatieve content: Google EAT en Google BERT

Dat het spammen van zoekmachines zoals Google met teksten vol ‘keywordstuffing’ geen goed idee is, is al langer gekend. SEO’ers stappen meer en meer over naar een aanpak waar de kwaliteit en de expertise van de basistekst het allerbelangrijkste is. Zijn SEO keywords dan niets meer waard in 2020? Toch wel! En daar heeft Google BERT alles mee te maken.

Google legt de BERT update zelf uit als een manier om taal beter te begrijpen, om op die manier de zoekresultaten te verbeteren en relevanter te maken. Met andere woorden: keywordstuffing, waarbij keywords krampachtig in teksten worden gepropt onder de noemer van ‘zoekmachine optimalisatie’, is niet meer nodig. Beter schrijf je vanuit een grondige expertise een taalkundig goede tekst, en plaats je de keywords op natuurlijke maar strategische plaatsen in je artikel en op je pagina.

Daar waar vroeger nog krampachtig het aantal keywords per 100 woorden in een tekst (keyword density) werd geteld, speel je in 2020 ook beter in op het capteren van de zoekintentie waarmee iemand op je pagina of artikel terechtkomt. Het is niet altijd even eenvoudig om te achterhalen welke verschillende intenties je doelgroep heeft bij het intikken van een zoekwoord, maar zodra de puzzel past, kan je winnen met content marketing binnen SEO!

We haalden al kort aan dat expertise binnen content marketing ook steeds belangrijker wordt voor SEO. Deze shift van inhoudsloze artikels naar meer diepgaande artikels, geschreven door mensen met kennis van zaken, is een gevolg van het EAT algoritme van Google. EAT staat voor Expertise, Authority, Trust en is een wijziging in het algoritme. Die zorgt ervoor dat content (en dan vooral rond gevoelige YMYL-onderwerpen zoals health, farma, taboe onderwerpen, finance …) beter gerankt wordt als deze expertise uitstraalt en door experten is geschreven. Samengevat wil Google dus betrouwbare, veilige, goed geschreven en relevante content aanbieden aan bezoekers van zoekmachines. Als SEO’ers hebben we daarom de verantwoordelijkheid om dit samen met onze klanten te realiseren.

SEO optimaliseren met structured data voor betere resultaten

Vooral binnen bepaalde sectoren is er zeker nog winst te boeken met het toevoegen van structured data, waarmee je de zichtbaarheid van je pagina’s in de zoekmachines sterk verbetert. Retailers kunnen structured data voor hun producten implementeren, waardoor merk, prijs, beschikbaarheid .. in de zoekmachineresultaten verschijnen. Local Business geeft dan weer meer informatie over de openingsuren of het adres. Deze aanpassingen laten je pagina’s verschijnen in meer zichtbare formaten in de zoekresultaten en verhogen de kliks naar je website.

Op het gebied van structured data hebben we het afgelopen jaar twee opvallende veranderingen gezien:

  • Minder sterren (rich snippets) in de zoekresultaten. Google lijkt alleen nog reviews te tonen bij schema van het type ‘product’.
  • Verschijnen van FAQ en bijbehorende antwoorden. Hierdoor neemt een resultaat maar liefst twee keer zoveel ruimte in.
Google screenshot mensen vragen ook

Mobile SEO optimalisatie wordt nog belangrijker met mobile first indexing

In juli 2019 werd mobile first indexing de standaard voor Google wanneer het komt op het beoordelen van performance van websites. Geen verrassing natuurlijk, want mensen surfen meer en meer vanaf mobiele apparaten. Vanuit mobile first wordt de mobiele versie van een website eerst bekeken door de zoekrobot om de ranking van een pagina voor een keyword te bepalen. In 2020 is het daarom cruciaal om je website snel, responsive en ook taalkundig te optimaliseren voor mobile. Zeker als jouw doelgroep vaak onderweg is.

Resultatenpagina’s (SERPS) zijn steeds veelzijdiger en worden elk jaar concurrentiëler

Een resultatenpagina op desktop ziet er helemaal anders uit dan diezelfde pagina op een mobiel apparaat. Het is dus zaak om al van bij de start van het keywordonderzoek rekening te houden met de intentie van het keyword en hoe de verschillende zoekresultatenpagina’s eruitzien. Op basis daarvan kun je de landingspagina’s op je website zo relevant mogelijk maken.

Jaar na jaar wordt SEO ook concurrentiëler. Het belang van longtail keywords, die nog steeds minder concurrentieel zijn dan midtail of shorttail keywords, neemt sterk toe. Dit wil ook zeggen dat je als bedrijf beter moet onderzoeken wat (potentiële) klanten over jouw bedrijf willen weten en hoe je daarop gepast en relevant kan antwoorden. Met de hulp van afbeeldingen, video of local SEO, die meer en meer in de zoekresultaatpagina’s geïntegreerd geraken, kan je ook via niet-tekstuele content vaker in de zoekmachines verschijnen. Er is dus nood aan een goede strategie om de verschillende aspecten van de SERP verder te domineren in 2020 op alle verschillende apparaten.

En wat is de status van Voice Search?

Her en der werd in 2019 al geroepen dat 2019 hét jaar van voice search zou worden binnen SEO. Zoekmachine optimalisatie zou voorgoed veranderen en in elke woning zouden digitale assistenten zoals Google Home of een Amazon Alexa opduiken. Die ambitie werd echter nog niet waargemaakt. Is uitstel geen afstel en wordt 2020 dan het jaar van de voice search? Comscore gelooft dat 50% van de zoekopdrachten in 2020 zal verlopen via een voice opdracht. We denken niet dat het zo’n vaart zal lopen, maar komt er toch beweging in voice search, dan passen we bij Grava onze SEO services aan volgens de best practices voor dit specifieke domein. Reeds in 2019 werden longtail, search intent en featured snippets alsmaar belangrijker en die zullen zeker en vast ook helpen om voice search verder te domineren.

Tip? Bekijk keywordtools zoals answerthepublic, investeer in structured data en speed die website up!

Wat brengt Local SEO in 2020?

Jaar na jaar zoeken mensen meer ‘local’ binnen de zoekmachines. Zoekwoordcombinaties met ‘in de buurt’, ‘dicht bij huis’ of gemeente- en stadsnamen komen steeds vaker voor. De opkomst van mobiele apparaten werkte dit zonder twijfel in de hand. Mensen zijn vaker onderweg en gaan dus sneller via hun mobiel op zoek naar oplossingen voor hun problemen (producten of diensten) of naar antwoorden op hun vragen. Mensen weten steeds beter wat ze nodig hebben en hoe zoekrobots te gebruiken om te vinden wat ze willen. Door te focussen op lokale SEO, verschijn je in de zoekresultaten zodra jouw doelgroep op zoek gaat naar de diensten of producten die jij verkoopt.

In dit kader volgden we bij Grava dit jaar een leerrijke SEO meet-up bij de collega’s van SEO Benelux rond local SEO. We verwachten dat Local SEO in 2020 een nog prominentere plaats zal innemen binnen dit vakgebied. Zorg er daarom voor dat je als bedrijf met fysieke winkelpunten je Google My Business listings hebt geclaimd en geoptimaliseerd. Ook bedrijfspagina’s met NAW-informatie (naam, adres, woonplaats) zijn een must-have. En hou rekening met de integratie van meer local geïnspireerde keywords.

SEO optimalisatie blijft een interessant vakgebied in 2020

Het lijstje van SEO trends voor 2020 gaat ongetwijfeld nog verder en er duiken wellicht ook weer enkele nieuwe grote algoritme updates op. Als SEO’ers moeten we ons dus steeds blijven aanpassen om kwalitatieve en goede resultaten te behalen. Onze SEO strategieën zijn gebaseerd op relevantie, kwaliteit, search intent, toegankelijkheid, snelheid en veiligheid van websites. Daarom bouwen we in 2020 als SEO team graag verder aan betere websites voor betere resultaten.

Volgend artikel

Wegwijs in de wondere wereld van Cookies

Training and Workshops • 18 februari