Wat is SEO en hoe werkt het voor mijn website?

SEO
B2B, B2C
Reach, Traffic
SEO tips van expert Jeroen

Ben je op zoek naar een antwoord op de vraag ‘wat is SEO’ of ‘wat kan zoekmachineoptimalisatie voor mijn website betekenen’? Het vakgebied SEO of zoekmachineoptimalisatie specialiseert zich in een grote verscheidenheid aan technieken die je website meer zichtbaarheid geven in zoekmachines zoals Google of Bing.

Stel, je bent de eigenaar van een succesvol bedrijf dat offline, maar ook online, diensten aanbiedt. Of misschien bied je wel producten aan via een webshop? Je bedrijf heeft een bepaalde visie of een missie van waaruit je op een unieke manier je producten en diensten in de markt wil zetten. Wist je dat SEO hierbij kan helpen? Via een goed doordachte SEO-strategie maak je je verhaal zichtbaarder in de organische zoekresultaten van Google.

Dagelijks worden in België alleen al ontelbaar veel zoekopdrachten ingegeven in zoekmachines zoals Google. Tussen al die zoekopdrachten zitten ongetwijfeld heel wat mensen die op zoek zijn naar een service of een product zoals het jouwe. Is het dan geen zonde dat deze potentiële klanten je website of de juiste pagina’s erop niet kunnen vinden? Met SEO voorzien we de juiste pagina van de juiste content zodat potentiële klanten eenvoudig de weg vinden via hun zoekmachine. Bovendien zorgen we ervoor dat elke belangrijke pagina op de website in optimale technische SEO-conditie is, zodat deze snel kan laden in de browser en eenvoudig te bekijken is op alle apparaten. En dat is wat SEO is en voor jouw website kan betekenen!

Waarom is SEO belangrijk voor je website?

We benadrukten al dat online vindbaarheid een enorme impact heeft op de prestaties en het rendement van je website. Je aanbod aan producten of diensten kan nog zo aantrekkelijk zijn maar wat koop je ermee als niemand je online kan vinden? Beeld je in dat je de eigenaar bent van een pizzeria die kraakverse pizza’s maakt in tal van overheerlijke smaken met originele toppings. Dan sta je ongetwijfeld te trappelen om met trots te verkondigen hoe bijzonder lekker al die soorten van pizza’s wel zijn. En wacht maar tot je jouw klanten kan vertellen welke deegsoorten je aanbiedt voor al die lekkere pizza’s! En misschien ben je wel een innovator en heb je ook heerlijke glutenvrije pizza’s? Of je wil gewoon van die vooroordelen af dat pizza’s ongezond zijn, want jouw verse pizza is gewoon voedzaam en lekker! Zoveel te vertellen, maar hoe begin je eraan?

Het fascinerende aan SEO is dat het niet uitmaakt of je een pizzaleverancier, fabrikant van ramen en deuren, webshop van vintage dameskleding of een advocatenkantoor bent. Wat SEO een verbindende factor maakt voor al deze sectoren en bedrijven, is dat het een verhaal vertelt dat klanten aanspreekt, inspiratie geeft en een antwoord biedt op de vragen en problemen waarmee ze dagelijks worstelen.

Als expert van je eigen bedrijf, luisteren onze SEO-consultants naar je verhaal en bedenken ze de ideale SEO-strategie om aan online zichtbaarheid te bouwen.

Wat moet je onthouden?

  • SEO zorgt ervoor dat jouw topproducten en populairste diensten vindbaar zijn in de zoekmachines.

  • Via SEO vertel je je verhaal en beantwoord je dagelijkse vragenbehoeftes van je klanten.

  • Met SEO bouw je aan de zichtbaarheid en autoriteit voor jouw producten en diensten.

  • SEO is grensoverschrijdend en vormt een meerwaarde voor elk type bedrijf.

Een inzage in de 3 fundamenten van SEO-optimalisatie

Heb je al gehoord van de SEO-driehoek? Zoekmachineoptimalisatie steunt op 3 fundamenten die elkaar zo aanvullen dat ze blenden tot de optimale mix van online vindbaarheid. Een succesvolle SEO-strategie is functioneel en op maat van je website en steunt op deze 3 fundamentele pijlers.

Technische SEO voor een vindbare website

De basis van de SEO-piramide bestaat uit technische SEO. Bots of stukjes programmacode schuimen het internet af en springen van link naar link om nieuwe websites en pagina’s te ontdekken. Deze bots of spiders bezoeken de pagina’s op je website en bepalen of ze in aanmerking komen om hoog te scoren in Google. Om ervoor te zorgen dat we deze bots met open armen ontvangen, is het belangrijk dat we de sitestructuur optimaliseren voor optimale toegankelijkheid voor zoekmachines zoals Google en Bing.

Diverse signalen van lage kwaliteit zoals ‘404 niet gevonden’ pagina’s of duplicate content op de website kunnen de prestaties ervan saboteren. Door middel van een SEO-audit of een technische checklist ontdekken we deze pijnpunten en maken we het bots en spiders zeer eenvoudig om websites te ontdekken en beoordelen.

Hoe kan content jouw SEO kan laten scoren in de zoekmachines

SEO content is de brandstof voor de vindbaarheid van een website. Wanneer we het hebben over content, denken we al snel aan een tekst op een pagina. Tekst is uiteraard content, maar ook afbeeldingen, video, whitepapers ... zijn vormen van content die je website verrijken en waarmee je bouwt aan de autoriteit van de website.

Met content vertel je je verhaal op je eigen tempo en op een gestructureerde manier die verstaanbaar is voor zowel de webbezoekers als voor de zoekmachines. Hierdoor wordt je website gaandeweg een verzameling van meer en meer zoektermen, die allemaal kans maken om te ranken in de zoekmachines. Via een transparante SEO-contentstrategie zorg je er voor dat de content die je schrijft logisch geclusterd is. Dit kan door content op de juiste plaats in de website in te haken en uit te linken vanaf strategische keywords naar de meest relevante artikelen voor het topic in kwestie.

Content maken is een verhaal van keywordonderzoek, matchen van search intent aan de juiste pagina’s op de website, een transparant contentplan om de organisatie niet te verliezen, af en toe eens achteruit kijken om bestaande content te optimaliseren en nadien de vruchten plukken van die prima voorbereiding.

SEO-autoriteit hoe werkt dat nu precies?

Zoekmachines vinden wat je zelf over je website zegt niet belangrijk. Wat vooral het verschil maakt, is wat anderen van je website vinden. De autoriteit van een website wordt uitgedrukt in pagerank of domainrank. Ga het voor je eigen website maar even na via de Ahrefs Domainrank Checker. Deze checker geeft je website een cijfer op 100, wat de SEO-sterkte van jouw domein symboliseert.

Aan SEO-autoriteit bouw je op lange termijn, bijvoorbeeld door het schrijven van content die bezoekers willen lezen en waar ze veel waarde aan hechten. Content die meerwaarde brengt, innovatief is en jou als autoriteit / expert weergeeft binnen een bepaald domein. Maar ook content waar andere soortgelijke domeinen, naartoe willen linken. De links op deze domeinen geven aan Google een signaal dat jouw website een bron van inspiratie vormt voor jouw doelgroep.

Autoriteit is meer dan goede content alleen. Ook zaken als sitesnelheid, een goed design, kwaliteitslabels, reviews ... kunnen bijdragen tot een website die mensen vertrouwen en waarnaar eenvoudiger gelinkt zal worden dan naar een website die er spammy of onbetrouwbaar uitziet en traag in de browser laadt. Belangrijk om te onthouden is dat het bouwen van autoriteit een duurzaam proces is dat op een natuurlijke, niet-artificiële manier tot stand moet komen. Of zoals wel eens geopperd werd binnen de SEO-wereld: “de beste ranking factor voor SEO is Awesomeness”

Wat is SEO en hoe werkt het voor mijn website?

Het belang van een succesvolle SEO-strategie

Met een SEO-strategie heb je de touwtjes steeds strak in handen en werk je naar de vooropgestelde doelen die je afsprak met je klanten. Aan het begin van een SEO-traject stel je je best de vraag waarom je kiest om te investeren in SEO en wat de ideale uitkomst van het SEO-traject zal zijn. Na het bepalen van deze business goals, definieer je de SEO KPI’s waarop later wordt gerapporteerd.

Zodra de KPI’s bekend zijn, is het tijd om de tools, services, optimalisaties ... te selecteren die ervoor kunnen zorgen dat je de KPI’s behaalt. Deze integreer je op een logische manier in een SEO-strategie geïntegreerd, zodat niets aan het toeval wordt overgelaten. Toch staat deze SEO-strategie niet in steen gebeiteld. Komen er tijdens de analyses zaken naar boven die kunnen leiden tot grotere successen? Dan pas je best de strategie aan. Bij Grava hechten we veel belang aan het bereiken van doelen mét onze klanten, in alle transparantie en met een open communicatie. Een SEO-strategie vormt daarbij een middel om de vooropgestelde KPI’s te kunnen behalen.

Is SEO nog steeds relevant en succesvol in 2020?

Yes we can! Voor wie het zich nog afvraagt na het lezen van al die ‘SEO is dood’ artikels in de zoekresultaten: SEO is nog steeds gigantisch belangrijk voor je website en levendiger dan ooit! Zoekmachineoptimalisatie kan het verschil maken tussen het aantrekken van behoorlijk wat extra trafiek naar je website of het schrijven van content die verdwijnt in het drijfzand van die duizenden andere artikels op de Google zoekresultaatpagina’s.

Google verwerkt elke seconde meer dan 40 000 zoekopdrachten, wat het potentieel van organisch bereik quasi eindeloos maakt. Zoekmachines zijn nog altijd veruit de belangrijkste bron voor mensen om nieuwe websites te vinden die beantwoorden aan hun behoeften en een antwoord bieden op hun vragen. SEO zorgt ervoor dat dit potentieel wordt aangesproken en dat de website ook vindbaar wordt voor de juiste zoektermen.

Maar als SEO’ers gaan we nog wat verder en zorgen we ervoor dat je website ook technisch in optimale conditie blijft. Stond je er al eens bij stil dat het verbeteren van de laadtijd van pagina’s, het opruimen van de ‘404 niet gevonden’ pagina’s, het verbeteren van de navigatie en URL-structuur, het plaatsen van call to actions... ook zorgt voor betere conversieratio’s op jouw website? SEO zorgt zonder twijfel ook voor een betere ROI en is dus ook in 2020 nog steeds een uitstekende investering!

Op zoek naar een SEO-bureau dat jouw taal spreekt? Kom eens praten met Grava!

Bij Grava hebben we de SEO-microbe stevig te pakken en zijn we dagelijks passioneel bezig met het analyseren, implementeren en controleren van de meest diverse SEO-trajecten. De honger is bovendien ook groot om ons te blijven bijscholen in de laatste nieuwe ontwikkelingen. We geloven dat een SEO-traject het beste werkt in een nauwe samenwerking met de klant. Daarin maken wij als SEO-experten de vertaalslag van technisch vakjargon naar concrete dagelijkse actiepunten en meetbare resultaten. Op zoek naar een partner waarmee je samen de toekomst van je website verder kan uitstippelen? Kom dan eens praten met Grava!

Volgend artikel

Stagiair Cas over coronatijden bij Grava: “Nog steeds de strafste stageplek, ook al zit ik er nu niet fysiek!”

Digital Campaigns • 20 mei