Zullen digitale assistenten onze huidige SEO technieken beïnvloeden?

SEO
B2C, B2B2C, B2B
Reach, Engagement
Digitale assistenten

Een digitale assistent is een programma dat zoekopdrachten via spraak begrijpt en uitvoert. Voorbeelden hiervan zijn het opzoeken van telefoonnummers in je contactlijst of het afspelen van muziek. Een hedendaagse digitale assistent is geprogrammeerd via kunstmatige intelligentie en spraakherkenningssoftware. Als de eindgebruiker met zijn digitale assistent communiceert, gebruikt de digitale assistent verfijnde algoritmen zodat hij ook beter wordt in het voorspellen van de behoeften van de eindgebruiker. De volgende generatie digitale assistenten wordt uitgebouwd met nog meer geavanceerde cognitieve technologieën. Hierdoor zal een digitale assistent in staat zijn om meerdere stappen en meer complexe taken uit te voeren zoals het boeken van een reis of het kopen van nieuwe schoenen.

 

Impact van digitale assistenten op SEO

Het mobiele zoekgedrag van digitale consumenten neemt toe met de jaren. Sterker nog: Google heeft aangetoond dat 20% van de zoekopdrachten op mobiele app en Android-telefoons gebeurt via zoekopdrachten met de stem. De uitdaging met de groeiende populariteit van digitale assistenten zoals Google Now, Siri en Cortana zit hem in de ranking van de resultaten. Digitale assistenten kiezen enkel voor het eerste resultaat. Ook al eindigt jouw resultaat op de eerste pagina: consumenten hebben er, met andere woorden, helemaal niets aan.

Digitale assistenten zijn de meest fundamentele bouwstenen van kunstmatige intelligentie. Het zijn machines die automatisch bijleren en zichzelf verbeteren door middel van ervaring. Het web en de algoritmes werken samen om te bepalen welke websites welke informatie bevatten en om de keuze te maken welk resultaat wordt getoond. Het gaat er om betere heuristische modellen te ontwikkelen en de kennis van de zoekmachines uit te breiden. Het zoekproces bij digitale assistenten is gelijkaardig aan dat van een zoekmachine, maar er zijn een paar belangrijke verschillen:

 

Dialoog

Het grootste gemak van digitale assistenten is het feit dat ze worden gebruikt met eenvoudige spraakopdrachten. Vragen zijn opgebouwd vanuit een dialoog en een digitale assistent probeert zo goed mogelijk te voldoen aan de achterliggende intenties.

 

Direct resultaat

Gebruikers van een digitale assistent zijn niet op zoek naar een uitgebreide uitleg. Ze zoeken snelle, onmiddellijke antwoorden op hun vragen.

 

Dagelijkse dialoog

Het gebruik van trefwoorden, alledaagse zinnen en lange vragen zal een digitale assistent helpen bij het vinden van het beste antwoord. Als je via een desktop op zoek gaat naar de mogelijkheid om een paar rode schoenen te kopen, zou je zoeken op "rode schoenen", doorklikken naar een specifieke website en hun menu gebruiken om te specificeren op stijl, maat en/of ontwerper.
Bij een digitale assistent gebruik je alledaagse taal om over te brengen waar je naar op zoek bent. Je stelt hen simpelweg de vraag: 'Toon me alle rode damesschoenen onder de €50.'

Digitale assistenten zijn niet de meest gebruikte vorm van zoeken vandaag, maar ze winnen aan populariteit en op een dag zullen ze de typische zoekmachine overstijgen. Wanneer dat gebeurt, zullen gebruikers vooral afhankelijk zijn van onmiddellijke antwoorden en zullen bezoeken aan websites afnemen. Reuzen zoals Wikipedia voelen de gevolgen hier al van. Wanneer deze trend zich verder ontwikkelt, zou SEO wel eens een nieuwe richting kunnen uitgaan.

Volgend artikel

Een blik op de samenwerking tussen Carousel en FairEtail

• 31 maart