CBO: stuur uit handen geven of opportuniteit?

Social Advertising
B2B
Reach
Facebook Campaign Budget Optimization

 

Vanaf september begon de uitrol van Facebook Campaign Budget Optimization (CBO). De feature budgetoptimalisatie op campagneniveau bestond al langer, maar wordt voortaan de standaard. Dat betekent zoveel als het stuur van de routine omgooien.

Vertrouw op het Facebook Algoritme

Hoeveel vertrouwen je ook in die andere chauffeur hebt: het stuur uit handen geven blijft toch altijd een beetje akelig. Het is met facebook niet anders. Twijfelen we nog aan de inzet, de impact en de relevantie? Lang niet meer. Zijn we nog groentjes in strategisch adverteren? Lang niet meer. Aarzelen we nog om te bieden of budget te optimaliseren? Lang niet meer. We zijn best goed geworden in fb-advertising, targeting én budgettering. Met heel eigen, klantgerichte strategieën halen we alles uit de kast voor optimalisering van leads en conversies. En dan komt het: stuur afgeven. Of zo lijkt het toch.

Budget voor je campagne zet je nu op campagne niveau

Tot voor kort was Campaign Budget Optimization een optie maar geen must. We kenden budget optimization vooral van de adsets. Het principe is eenvoudig. Je hebt een bepaald budget dat je wil instellen op advertentieset-niveau. Je bepaalt doelgroep en looptijd en je past je budget aan naarmate je campagne vordert en afhankelijk van de resultaten die je wil halen. Dat kan je handmatig doen, maar Budget Optimization is je geautomatiseerde bondgenoot voor beoordeling én relevante verdeling van je budget. CBO gaat een stapje verder. Eigenlijk lijkt het erop dat AI nog een extra deel van je persoonlijke inzicht en strategie overneemt. Want de klemtonen die je wel nog in de adsets kon leggen, gaan er nu uit. CBO werkt alléén op campagneniveau. 

Budget wordt automatisch verdeeld over je ads set

Dat betekent wel even aanpassen. Want het kan best dat je bijvoorbeeld voor één klant verschillende adsets in een doelgerichte advertentiestrategie had gestopt, mét budgetoptimalisatie per set. Dat kan nu niet meer. Facebook bekijkt alle sets als één campagne en zal haar inschattingen ook maken op onderdelen die je misschien liever nog niet wil uitspelen. Oeps? Dat valt wel mee. Je kan het natuurlijk ook anders bekijken. CBO verplicht je een routine die misschien te vanzelfsprekend was geworden grondig om te denken. En dat kan nooit kwaad. Het bijsturen gebeurt trouwens helemaal in functie van de meest optimale outcome van je budget én doelstelling. En daar kan niemand tegen zijn. Het focuspunt wordt voortaan de campagne en niet adset, maar het doel blijft gelijk: een betere besteding voor het beste resultaat. Daar kunnen we mee leven.

Pas deze aanpak toe over alle lopende campagnes

Het heeft natuurlijk wel een aantal consequenties. Als de budgetoptimalisatie na september helemaal anders verloopt, dan moet je uiteraard al je lopende of slapende of gefragmenteerde campagnes dringend grondig onder de loupe nemen en herbekijken. Waar kan ik nog zelf optimaliseren? Welke Facebook Marketing Partners kunnen daarbij helpen?

 

Wij bij Grava zijn klaar voor CBO. Stuur uit handen geven? Wij zien het liever als het ontwikkelen van nieuwe strategieën in functie van het beste resultaat. Dat hebben we altijd al gedaan.
Overigens: Onbekend is onbemind. De liefde wordt groter als ze wordt uitgedaagd.

 

Meer weten over CBO? Contacteer onze experts, we leggen het je graag nog een keertje uit.

Volgend artikel

Grava aanwezig op SEO Benelux meetup Brussel

• 19 oktober