Facebook en tv: een perfect huwelijk

Social Advertising, Video Advertising, Addressable and OTT TV
B2C, B2B2C
Brand Awareness, Engagement
Facebook en tv

Nog altijd worden jaarlijks immense budgetten besteed aan traditionele reclame, zoals tv-spots. Zowel media als productie kosten handenvol geld, en dat terwijl het mediagedrag van belangrijke targetgroups wezenlijk is veranderd. Steeds meer mensen zoeken hun entertainment online. De opkomst van Netflix is een goed voorbeeld, maar ook sociale media winnen terrein op vlak van entertainment. In een studie van Facebook (US) uit 2017 bleek dat 94% van de respondenten tijdens het tv-kijken een smartphone bij de hand houdt. Slechts 53% van de tijd zou men gefocust zijn op het tv-scherm, de rest van de tijd wordt de aandacht in hoofdzaak verdeeld tussen televisietoestel en smartphone.

Het gebruik van video op mobiel en desktop is een ideaal verlengstuk om die mensen te bereiken die tv misloopt. Zowel Facebook (FB) als Instagram (IG) bieden video-oplossingen die complementair kunnen zijn met traditionele tv-campagnes, terwijl tv een waardevol onderdeel van een marketingstrategie kan blijven. Je kan FB en IG op meerdere manieren ten opzichte van tv-reclame positioneren. We lijsten ze even voor je op:

 

1. Verleng je campagnedagen

Gezien de hoge kost van adverteren op tv, wordt vaak in korte periodes gewerkt, of worden campagneperiodes opgesplitst. De campagne kan verlengd worden met videoadvertenties op FB en IG voor en na de tv-campagne. Videoadvertenties creëren awareness voor je campagne.

 

Facebook en tv 1

2. Zorg voor continuïteit tussen tv-flights

Altijd en overal aanwezig zijn met tv-spots laat zich voelen in je budget. Zet FB in om je campagnes te versterken wanneer de tv-spots niet lopen. Zo blijf je aanwezig tijdens periodes dat je bedrijf/merk anders niet zichtbaar zou zijn.

 

Facebook en TV 2

3. Zorg voor aanvullende content

Creëer aanvullende content zodat je doelgroep meer te weten komt over je bedrijf/merk en producten. Er zijn heel wat types content waarop je kan inzetten: behind-the-scenes, teasers, trailers, varianten op je tv-spot…

 

Facebook en TV 3

4. Storytelling

Via FB en IG kan je sequentiële boodschappen verspreiden. Telkens iemand uit je doelgroep met je boodschap in aanraking komt, zal hij/zij een andere variant zien. In deze aanpak wordt je verhaal versterkt door de combinatie tv-campagne met aanvullende content. Je kan ook opteren om eerst je spot te laten zien om nadien aanvullende boodschappen te tonen.

Facebook en tv 4

Een complementaire marketingstrategie met video

Adverteer jij momenteel voornamelijk op tv en ben je benieuwd hoe je meer uit je budget kan halen door ook sociale media advertenties toe te voegen? Neem contact op met onze social media experts en we gaan samen op zoek naar jouw ideale mix!

Volgend artikel

De lokale verkiezingen 2018 in een dashboard

• 10 oktober