Grava’s tips voor een goede én geldige Facebook-wedstrijd

Social Advertising
B2B
Engagement
Een goede én geldige Facebook-wedstrijd

Je Facebook-fanbasis aanzetten tot actie? Nieuwe volgers aanspreken met een winactie? Een wedstrijd via Facebook is een strategisch goede manier om interactie te krijgen met je trouwe fans en om extra volgers te verkrijgen. Je organisch bereik vergroten via een online competitie doe je echter niet zomaar. Grava schept helderheid in deze complexe regelgeving. Zo vermijd je dat je Facebook-wedstrijd offline wordt gehaald of dat je pagina verwijderd wordt.

Dit zijn de don’ts voor een wedstrijd via Facebook …

  • Geen loterij of tombola | Een loterij of tombola is een ongeldige wedstrijdvorm via Facebook volgens de Belgische wetgeving. De uitkomst van je wedstrijd mag niet bepaald worden door het lot. De winnaar is diegene die tegemoetkomt aan jouw vraag. Concreet? Je zegt vooraf wat nodig is om te winnen. Een wedstrijd- en schiftingsvraag juist beantwoorden, een originele slogan bedenken, een leuke anekdote insturen, om ter eerst correct reageren op een wedstrijdvraag … Zo kies je de winnaar niet willekeurig, maar op basis van correctheid of creativiteit.
  • Vraag geen likes of shares| Een pagina verplicht laten liken of een bericht laten delen is geen geldige wedstrijdmethode.
  • Roep niet op om te taggen | Facebook-gebruikers vragen om zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet opstaan is niet toegestaan.

Een winactie op Facebook? Wat mag dan wel?

  • Voorzie een wedstrijdreglement |Hoe groot of klein je actie ook is, een officieel reglement is verplicht. Vermeld hierin duidelijk hoe je kan deelnemen, hoe je kan winnen, wat er gebeurt met deelnemersdata (privacy policy) en hoelang de wedstrijd loopt aan de hand van een exacte start- en stopdatum. Geef hierin ook aan dat Facebook niet aansprakelijk is voor je wedstrijd.
  • Vraag om te posten op je wall | Je mag je huidige of nieuwe volgers oproepen om een bericht te posten op jouw pagina. Wie dit doet, waagt zijn kans op je prijs.
  • Vraag een reactie als deelname | Een reactie op een van jouw berichten of foto’s is een geldige inzending voor je wedstrijd.
    • Opgepast met likes … Je mag heus vragen om je bedrijfspagina te volgen, maar het mag geen must zijn. Enkel en alleen een like als deelname? Dat is een no go.
  • Lanceer een wedstrijdformulier | Met een formulier op je website zit je altijd goed. Een oproep verspreiden via Facebook om deel te nemen via het websiteformulier? Check!

Een campagne via Facebook lanceren? Grava buigt zich over je case en stelt een plan op maat samen. Performance marketing die zit én converteert als gegoten. Stel je in contact met onze experts >>

Volgend artikel

Marketing in tijden van Corona: ons advies voor de tweede golf

Digital Strategy Advies • 11 augustus