Haal de banden met Facebook Dynamic Advertising strakker aan

Social Advertising
B2C, B2B2C
Conversion, Lead Generation
Facebook dynamic ads example

Dat Facebook over flink wat adverteermogelijkheden beschikt, is een open deur. Dynamic ads is al lang beschikbaar en deed en doet vele adverteerders dromen. Alleen: het effectieve gebruik ervan is in verhouding nog niet zo overweldigend. En dat kan wel eens te maken hebben met de te beperkte inschatting van de mogelijkheden. Het gaat immers niet alleen om retargetten, maar evengoed over het potentieel van klanten dat de producten op je website nog niet bekeek. Een overzicht van de mogelijkheden.

We zijn voortdurend in digitale interactie. Online is onze eerste raadgever. Natuurlijk heb ook jij nog recent prijzen vergeleken. Voor een vakantie, een nieuwe outfit, de vervanging van een stofzuiger, misschien wel de zoektocht naar een nieuwe woning …. En evengoed stelde je vast dat na je zoektocht, op je Facebook feed advertenties oppoppen van de aanbieders die je hebt bezocht.  Ja, toch?
Dat is het algoritme van Facebook Advertising dat in gang is geschoten. Advertenties zijn beschikbaar binnen de Facebook family of apps. De leden zijn Facebook, Instagram, Messenger en Audience Network. En ze worden heel intelligent gestuurd. Een dynamische template binnen Dynamic ads toont de gebruiker automatisch de meest relevante items, zonder dat je voor elk product een aparte advertentie moet opmaken. En juist: zichtbaar bij elk lid van de familie.

Jaspers boutique Grava example dynamic ads
Jaspers boutique Grava example dynamic ads

Mik op specifieke goals

 

De dynamische advertenties van Facebook brengen automatisch de juiste producten naar die (mogelijke) klanten die al eerder interesse toonden op je website of elders online. 

Oorspronkelijk startte deze feature vanuit retail, maar intussen breidden de sectoren uit en werden de mogelijkheden steeds breder. In hoofdzaak gaat het om:

  • Producten: denk aan kleding, boeken, ...
  • Travel: reismogelijkheden van vliegtickets, taxi's tot hotelkamer...
  • Automotive: wagens op basis van merk en model
  • Real Estate: home listings geselecteerd op criteria als regio, prijs, stijl, ...

Het geheim? Een productcatalogus of "product feed" die je eenmalig opzet of automatisch laat updaten. Supereasy en mega-efficiënt. Verandert bijvoorbeeld de prijs van je product? Die aanpassing is snel zichtbaar in de catalogus.  Zo zijn je gegevens, van prijs tot beschikbaarheid, altijd up-to-date.  

 

Fix de ideale match

 

Nog een open deur: Facebook beschikt over een schat aan informatie over zijn gebruikers via activiteit op het platform, maar ook op externe websites. Een slimme analyse en weloverwogen gebruik ervan, genereert relevante advertentiemogelijkheden. Door middel van research en algoritmes zoekt het systeem naar een betekenisvol product voor een bepaalde gebruiker. Er wordt daarbij onder andere gebruik gemaakt van het lookalike audience principe, waarbij profielen worden opgespoord die lijken op personen die bij jou kopen of hebben gekocht.

Dynamische advertenties kan je inzetten voor gebruikers die jou nog niet kennen en die je website nog niet hebben bezocht. Een prima tool als je met je aanbod wil inspireren. Je kan in deze fase ook aan de slag met Collection ads, een formaat dat toelaat om een hele reeks van jouw producten te presenteren zonder de Facebook app te verlaten. Ook een Carousel advertentie is mogelijk, daarmee kunnen producten worden verkend door te swipen.

Facebook dynamic ads example

Haal binnen die sales …

 

Mogelijke kopers verleiden is één ding, maar het blijft ook een uitdaging om klanten die je producten wél kennen aan je te binden. Ook daar biedt Dynamic ads de gedroomde ondersteuning. Je kan bijvoorbeeld inzetten op het targetten van personen die producten hebben bekeken of een product in hun winkelmandje hebben achtergelaten. Een relevante advertentie helpt om hen terug te halen en hun aankoop te voltooien. Deze advertentie-aanpak leidt logischerwijze tot hogere conversieratio’s en omzet.

Dynamic ads is veel meer dan rondvliegende en ‘oppoppende’ advertenties. Het is een instrument om bezoekers uit te nodigen om vanuit alle hoeken en kanten je website en producten te verkennen en te ontdekken. Met Facebook (re)targetting bereik je hen in hun dagelijkse habitat en vind je aansluiting bij hun interesses, verwachtingen, toekomstdromen. Kan je die kans wel laten liggen? 

 

Zin gekregen om dynamische advertenties binnen de Facebook family of apps te exploreren? Neem contact met ons op en we bepalen samen een plan van aanpak.

Volgend artikel

Hoezo, sprookjes bestaan niet...?

• 6 juni