Pinterest Advertising kan voortaan ook in België

Social Advertising
B2C, B2B2C
Brand Awareness, Reach, Traffic
Pinterest advertising in België

Pinterest blijft maar groeien. Dagelijks neemt de massa vlijtig ‘pinnende’ gebruikers toe. De komst van Pinterest Advertising schept dan ook mega-interessante kansen. De visuele diensten en advertentiemogelijkheden zijn nu al behoorlijk uitgebreid. Slechts een beperkt aantal functies, zoals bijvoorbeeld Shop the Look Pins, zijn nog niet beschikbaar. Ze worden volop getest in meerdere Engelstalige landen, en bij onze buren Frankrijk en Duitsland.

 

Beschikbare advertentieformaten

Afhankelijk van je campagnedoel kan je jouw pin met meerdere formats promoten. Wil je meer awareness creëren voor je brand, wil je traffic genereren naar je website, webshop of blog, wil je aanzetten tot in store aankopen of wil je je target group aanzetten tot actie: Pinterest heeft diverse instrumenten voor je klaarstaan.

  • Een Promoted Pin ziet eruit als een gewone pin. Dat maakt vermenging in een organische feed heel gemakkelijk.
  • De Promoted Video kan je in Standard formaat of in ‘max width’ aanbieden. Die neemt bij het afspelen de hele breedte van de feed in. Zo wordt je boodschap extra duidelijk en verhoogt de impact.
  • Net als bij Facebook koppelt de Promoted Carousel Pin meerdere pins, vooral interessant bij de voorstelling van meerdere producten.
  • Tot slot is er nog de Promoted App Pin die de download van apps faciliteert zonder Pinterest te verlaten. Na de download kan de gebruiker gewoon verder ‘pinnen’.

 

Advertentieruimte op Pinterest

De formats kunnen op 3 plaatsen worden ingezet:

  1. In de ‘Browse’ of  Home feed, de verzameling pins die gebruikers zien bij het openen van Pinterest. Targeting kan vanaf het campagneniveau.
  2. In de ‘Search’ feed, die gebaseerd is op het ingeven van zoekwoorden in de zoekbalk.
  3. Bij de  ‘Related Pins’. Targeting vanaf campagneniveau kan hier niet, maar wel vanaf adgroup-niveau. Deze pins komen zowel in de ‘Browse’ als ‘Search’ feed en zijn een verfijning, gebaseerd op contextuele settings en gebruikersgeschiedenis.

 

Target de juiste doelgroep

Je kan targeten op de plaatsingen die hierboven zijn vermeld of je kan kiezen voor  zoekwoord-targeting.

Tip: Zoek je ‘trending’ zoekwoorden, neem dan ook de suggesties onder de zoekbalk mee in je onderzoek. Zij zijn immers de ‘most trending topics’ voor je zoekwoord.

Een van de meest interessante mogelijkheden is targeting op basis van interesse, waarbij je tijdens de campagne kan blijven optimaliseren. Uitstekend inzetbaar als je mikt op awareness, consideration en offline sales. Uiteraard kan je ook richten op demografische factoren zoals leeftijd, locatie, geslacht of taal, maar ook targeting op apparaat behoort tot de mogelijkheden.
Wil je echt alles uittesten, gebruik dan de ‘Taste Graph’ van de ‘Advanced’ sectie. Dat is een AI-based systeem voor automatische retargeting op basis van de vergaarde data en gefocust op relevantie, doel en gekozen opties op campagneniveau.

 

Pinterest Advertising, is dat meetbaar?

Er zijn 9 meetbare events via Pinterest Advertising, namelijk AddToCart, Checkout, Lead, PageVisit, Search, SignUp, ViewCategory, WatchVideo en Custom. Daarnaast kan er specifiek gerapporteerd worden over het aantal gehaalde impressies, MRC Video Views, Quartile Watched, Completion Rate, Video Average Watch Time, CPV en de standaard Pin Metrics zoals clicks, saves, close-ups en earned Metrics. Meetbaarheid te over!

Probeerde jij Pinterest Advertising al uit? Deel je bevindingen, wij zijn altijd bereid om ook onze kennis met jou te delen.

Blijf je graag op de hoogte? Stuur een mailtje naar social@fairetail.be. We houden je graag up-to-date!

Volgend artikel

Programmatic Audio opent nieuw tijdperk voor radio-advertenties

• 2 april