Social e-commerce: Facebook versterkt positie met checkout

Social Advertising
B2B
Conversion
Facebook checkout

Facebook voegt alweer een waardevolle e-commerce feature toe voor bedrijven. Via de nieuwe checkout-betaalfunctie kunnen klanten hun aankopen moeiteloos afronden binnen het Facebook- of Instagram-platform. Een krachtige bonus voor wie al een webshop heeft, maar ook een uitgelezen kans voor bedrijven die hun productaanbod vandaag nog niet online aanbieden.

Checkout in première in Amerika

Geen verrassing dat Facebook zijn nieuwste concept lanceert op Amerikaans grondgebied. In bèta kan een selecte groep Facebook influencers dankzij ‘The Social Network’ koopjes doen zonder het platform te verlaten. Facebook bood al langer de mogelijkheid aan om een productcatalogus te uploaden, dat luik krijgt nu versterking. En zo groeit Facebook als online hub. E-commercespeler? Dan heb je binnenkort met Facebook Shops een alternatief voor het zelf bouwen van je online winkel binnen handbereik.

Facebooks checkout in Europa

Europese bedrijven en kopers moeten nog even geduld uitoefenen voor deze all-in-one ervaring. Momenteel kan je in Europa nog niet je gehele aankoop, van start tot stop, afronden op het platform. Iets kopen op Facebook? Dan word je doorverwezen naar de webshop van het merk.

Webshop voor kleine ondernemers

Facebook Shops wordt in de eerste plaats een must voor kleinere spelers die hun producten laagdrempelig en rechtstreeks willen aanbieden. Een belangrijke troef? Je kan inspanningen meten van directe sales op het platform en deze eenvoudig vergelijken met de resultaten van gebruikers die je doorverwijst naar je website. Daaronder valt remarketing waarbij je bezoekers die nét niet overgingen tot aankoop herinnert aan hun online achtergelaten winkelmandje, maar ook Google’s in-market doelgroepen.

Wat zijn in-market doelgroepen?

In-market doelgroepen voor Google Search, Google Display Network of Facebook Business bestaan uit gebruikers met een concrete koopintentie. Zo kunnen zoekopdrachten naar “zonnecrème” wijzen op reisplannen naar een zonnige bestemming wat deze groep in-market maakt voor andere reisbenodigdheden.

Facebook, the place to be

Facebook volgt de trend mee naar oligopolisering van het internet, waarbij het platform steeds meer mogelijkheden gebundeld aanbiedt, die vroeger door verschillende, onafhankelijke websites werden ingevuld. Net als Google trouwens! De zoekmachine formuleert tegenwoordig een volledig antwoord op een zoekopdracht. Hoe? Google geeft antwoorden weer uit relevante websites en verwerkt die in een “snippet”. Terwijl je enkele jaren geleden enkel een lange lijst met hyperlinks terugvond op Google.

Gebruikersgegevens binnen één platform

Ook de ontwikkelingen rond third party cookies reflecteren de internetverkaveling. Omdat het moeilijk wordt gebruikers over meerdere websites heen te volgen, zullen social mediaplatformen proberen om hen binnen de eigen omgeving te houden. Nieuwsberichten verschijnen naast updates van je vrienden, je kan doorheen producten browsen, reviews lezen, items kopen, ... De behoefte om user data door te geven vervalt omdat gebruikers binnen één platform blijven.

Van investering naar rendement

E-commerce blijft een investering, maar je krijgt er als bedrijf heel wat voor in de plaats. Een nevenresultaat is een up-to-date productcatalogus, met compacte foto’s en precieze productomschrijvingen. Als je je productgamma niet alleen via je eigen e-shop maar ook via Facebook beschikbaar maakt, verhoog je het rendement van je e-commerce-investering. Slim!

Jouw Facebook-strategie laten optimaliseren? Sparren met ervaren social media consultants?

Contacteer Grava’s social media team >>

Volgend artikel

Reaching the unreachable audience

Digital Strategy Advies • 22 juli