Autosalon met Grava aan boord is een succes voor Febiac

Niet alle doelgroepen zijn even makkelijk af te bakenen in een digitale context. Maar daar hebben we bij Grava wel een aantal slimme tactieken voor! Deze pasten we onder meer toe bij de campagne voor het autosalon 2020 door de doelstellingen steeds vanuit een cross-channel bril te bekijken. Daarnaast brachten Grava en SBS de digitale en de klassieke marketingwereld weer een stukje dichter bij elkaar door voor het eerste 15 seconden TV spots te vertonen via SBS Smart Ads. Het doel om 500.000 mensen naar het Salon te brengen, werd behaald, en de sector is tevreden met de hoeveelheid en de kwaliteit van de binnengekomen leads.

digitale marketing voor het autosalon

Een krachtige digitale marketing motor

Voor de 98ste editie van het jaarlijkse Autosalon, koos Febiac voor Grava om de digitale marketingcampagne te voeren. Tegen de stroom van de internationale autosalons in, moest Grava er mee voor zorgen dat het Belgische autosalon standhield en een half miljoen bezoekers zou trekken.

Dat lukte dankzij een goede samenwerking met alle partijen en door de krachtige digitale motor die Grava bouwde. Niet alleen werd het target van het aantal bezoekers gehaald, de exposanten waren ook zeer te spreken over de interesse van het publiek en het aantal leads dat er binnenkwam. Daarmee kon het Brusselse autosalon zich opnieuw bevestigen als “koopsalon”.

Eerste 15 seconden TV spot via adressable TV

Met adressable TV ga je televisie als marketing gericht inzetten naar bepaalde doelgroepen. Zo kan je de boodschap personaliseren op maat van wie kijkt. Zo krijg je het beste van twee werelden. Enerzijds maak je gebruik van de voordelen van televisie op vlak van merkherkenning en advertentie impact. Anderzijds kan je een gepersonaliseerde boodschap brengen om doelgerichter te adverteren. Voor het Autosalon kozen we ervoor om gezinnen te bereiken met een advertentie over een bezoekje aan het salon als een leuke uitstap met leuke dingen om te doen.

Tot voor kort kon dat alleen met klassieke 20 of 30 seconden spots. Maar hier lag de focus op de digitale kanalen, waarbij 15 seconden een ideale lengte voor o.a. social video is. Door samen te werken met SBS Belgium, kon Grava bekomen dat ook deze kortere format ingezet kon worden en dit voortaan ook in het gamma van SBS beschikbaar wordt.

Audiences aanpak leverde veel bezoekers én kwalitatieve leads op

Niet iedereen is vatbaar voor dezelfde boodschap. Daarom heeft Grava samen met FEBIAC, 8 doelgroepen gedefinieerd waarop alle facetten van de digitale campagne, van boodschap over mediaplan tot campagnestructuur en budgetten, werd geënt. Deze doelgroepen omvatten potentiële auto-kopers, potentiële motor-kopers, mensen die geïnteresseerd zijn in alternatieve mobiliteit, bedrijfswagen rijders … enzovoort.

Voor elk van hen werd een aangepaste boodschap uitgewerkt, om perfect aan te sluiten bij de customer journey. Bovendien slaagde Grava erin om deze audiences over de kanalen heen te tillen en de data te gebruiken om andere kanalen gerichter te kunnen sturen. Meer daarover is te lezen in het persbericht dat Grava de wereld in stuurde bij de start van het autosalon.

Zin om dit soort slimmigheden in te zetten voor jouw campagne? Neem contact met ons op!

“De meeste saloncondities bij de merken en concessiehouders lopen nog een aantal weken. Pas daarna zal helemaal duidelijk zijn wat de impact van het Autosalon is op de verkoop in België. Maar de eerste reacties van onze leden waren alvast heel positief. Ze zijn tevreden over de hoeveelheid en de kwaliteit van de leads die tijdens het salon gerealiseerd werden”, zegt Anja Helsen, Communication & Media Manager Salon bij FEBIAC. Daarmee is het ook duidelijk dat we ook de juiste bezoekers wisten te bereiken en konden overtuigen om naar het salon te gaan

Nieuwsgierig naar meer?

B2B
Febiac
21/02/2020
Niet alle doelgroepen zijn even makkelijk af te bakenen in een digitale context. Maar daar hebben we bij Grava wel een aantal slimme tactieken voor! Deze pasten we onder meer toe bij de campagne voor het autosalon 2020 door de doelstellingen steeds vanuit een cross-channel bril te bekijken.

Interesse in hoe wij jou kunnen helpen met Digital Campaigns?