Grava doet Leen Bakkers Belgische e-commerce groeien

Begin 2019 kwam Leen Bakker aankloppen bij Grava. “We zochten een Belgisch digital performance agency dat een goede voeling heeft met de Belgische markt en onze ambities in e-commerce groei in België kon waarmaken”, zegt Martijn Miserus, e-commerce manager bij Leen Bakker. In Nederland gaat de woonwarenketen vooruit als een trein, maar België bleek een moeilijker verhaal.

De ambities voor de Belgische webshop waren nochtans niet mals. Leen Bakker wilde zijn online omzet met 30% zien groeien ten opzichte van 2018, en dit in een verzadigde, erg concurrentiële markt waarin het merk nog wat te kampen heeft met een imago dat niet strookt met waar ze vandaag voor staan. Door de jaren heen is Leen Bakker immers geëvolueerd naar een woonwarenhuis met een breed en eigentijds assortiment en een straffe prijs-kwaliteitsverhouding.

Ondanks dat de samenwerking tussen Grava en Leen Bakker pas echt kon aanvangen vanaf februari 2019, en de eerste weken van die samenwerking nog in het teken stonden van herstructureringen in de SEA accounts, werd 2019 toch erg succesvol afgesloten met een e-commerce groei van 27% ten opzichte van het jaar voordien. De grootste drijfkracht voor deze groei was duidelijk de SEA strategie, die een omzetstijging van 48% verwezenlijkte ten opzichte van het jaar voordien. 

Grava laat Leen Bakker groeien met 27%

Data en product feed zijn cruciaal

Door de feed- en datagestuurde aanpak waarvoor Grava bekend staat zorgvuldig toe te passen, behaalden we een hogere relevantie in de SEA-campagnes. Dit was de voorwaarde om artificiële intelligentie volop te kunnen laten werken.

“Een product feed komt in verschillende vormen en maten. Het eerste wat we doen als we voor een nieuwe e-commerce klant aan de slag gaan, is nagaan of de feed verbeterd kan worden”, legt Isabel De Smet, de senior SEA-consultant van Grava uit. “Want de kwaliteit en de performance van een digitale marketingstrategie valt of staat met data. De kwaliteit moet goed zijn en je moet genoeg parameters hebben om mee te spelen en super relevante SEA-advertenties te maken.”

Vasthouden, loslaten en testen

SEA-campagnes zoals die van Leen Bakker waarmee hoge ambities gemoeid zijn, vragen veel zorg en aandacht, maar ook de structuur moet goed staan en beheersbaar blijven. Grava gaat voor zijn klanten tot het uiterste om relevante ads te maken die een zo goed mogelijk antwoord bieden op de vraag die de consument in zijn searchbox stelt. We moeten dus op zoek naar granulariteit, hoewel we tegelijkertijd moeten zoeken naar manieren om biedstrategiën, en dus artificiële intelligentie, goed te kunnen laten werken door data niet te fel te gaan versnipperen.

In de eerste maanden van de samenwerking met Leen Bakker hebben we gewerkt naar vereenvoudiging van het account en een optimalisatie van de workflow. Daarnaast hebben we het niveau van de Franstalige advertenties zwaar opgekrikt.

Tegelijkertijd zetten we massaal in op schaalvergroting dankzij artificiële intelligentie en machine learning. Toch werkt niet elke slimme technologie voor elke klant. Grava test geregeld nieuwe biedstrategiën of AI-tools, en soms moeten we ook vaststellen dat het ene niet werkt voor de ene klant en wel voor de andere.

Target 2020 opnieuw 30% e-commerce groei

Ook in 2020 wil Leen Bakker zijn Belgische e-commerce activiteiten zien groeien met 30% ten opzichte van 2019.

De volgende stappen voor belangrijke e-commerce spelers zoals Leen Bakker zijn ongetwijfeld om de digitale marketing nog beter te laten aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. Dat kan bijvoorbeeld door te testen met een sturing op marge, in plaats van louter op online omzet. Ook het omnichannel verhaal, waarbij de koppeling tussen online en offline almaar belangrijker wordt, zal een hot topic worden de komende jaren. Daarnaast komt er ook digitale ondersteuning voor de merkinvulling in België, en werken Grava, Leen Bakker en Friendship samen aan een diversificatie van de mediamix.

Nieuwsgierig naar meer?

B2B
Leen Bakker
11/03/2020
Grava doet Leen Bakkers Belgische e-commerce groeien met 27% in 1 jaar met een SEA-aanpak in het teken van relevantie en artificiële intelligentie.

Interesse in hoe wij jou kunnen helpen met SEA?