Hoe doorstaat een apothekersgroep de coronacrisis? | PharmaMarket

“Door een tsunami gegaan, maar sterker uitgekomen”, titelt Gazet Van Antwerpen in een artikel over het succes van Pharmamarket, dat sinds 2013 voor Grava als performance marketing agency kiest. 
In 2013 lanceerde de familiale apothekengroep Antverpia PharmaMarket, om tegemoet te komen aan de groeiende vraag om verzorgingsproducten, dierenvoeding en geneesmiddelen zonder voorschrift online te kunnen kopen. Gaandeweg groeide dit uit tot een succes. Van een handvol orders per dag evolueerde Pharmamarket naar duizenden bestellingen per dag. Al snel vonden Antverpia en Grava mekaar en samen maakten ze de scale-up van Pharmamarket waar.

 

Laptop with pharmamarket website

Een eerste uitdaging lag in het indrukwekkende aanbod: niet minder dan 25.000 producten van meer dan 1.000 verschillende merken, gespreid over vele categorieën en productpagina’s. Er was duidelijk nood aan een schaalbare methodiek om de e-commerce campagnes beheersbaar te houden en opportuniteiten voor verbetering te kunnen spotten.

Grava’s team werkte samen met Pharmamarket’s marketing team een strategie uit, vol inzettend op feedgedreven advertenties en artificiële intelligentie. Zo slagen we erin online ads automatisch te laten mee veranderen als de prijs of de voorraad wijzigt. En vooral, zo houden we het antwoord op de zoekopdrachten van klanten up-to-date en kunnen we de relevantie van de SERP’s (Search Engine Results Pages, zeg maar zoekresultaten) van Pharmamarket verhogen met lagere CPC’s en een betere ROI tot gevolg. Dat zijn toch de geheime ingrediënten als je een e-commerce site beter wil doen presteren in Google.

Meegroeien bij internationale expansie

Een tweede uitdaging was de internationalisering van Pharmamarket, dat zich ook tot de Franse en de Nederlandse markt wilde richten. Er zijn immers verschillen in markt en concurrentiepositie om rekening mee te houden. Nederlandse consumenten besteden bijvoorbeeld gemiddeld minder bij een bestelling in een webshop maar converteren mogelijk wat makkelijker omdat e-commerce daar al langer dagelijkse kost is. Bovendien zien we dat merkvoorkeuren sterk kunnen verschillen tussen landen, maar evengoed tussen Wallonië en Vlaanderen. Belangrijke insights die Grava meenam in de online marketingstrategie.

Ook wettelijke bepalingen rond verzorgingsproducten verschillen van land tot land. Ook hier zoekt Grava samen met Pharmamarket steeds de meest geschikte aanpak per markt om nationale regels te respecteren. 

Deze internationalisering zorgt voor bijkomende inzichten voor alle partijen. Steeds vaker doen bedrijven en organisaties beroep op Grava om buitenlandse markten aan te spreken, bijvoorbeeld voor merken zoals Neuhaus en Soudal, die zelfs succesvolle intercontinentale campagnes voeren. 

De sprong vooruit in coronatijd

In de coronamaanden vonden klanten massaal de weg naar e-commerce. Belgen vulden voortaan hun winkelmandje online, waarbij de pandemie gezondheidsaankopen extra deed toenemen. We stelden een plan voor om in consultancy modus Pharmamarket’s digital team bij te staan, en het volle potentieel uit Pharmamarket te halen. Dat Grava strategisch partner van Google is, was mooi meegenomen - zo brachten we bijvoorbeeld via data van de zoekmachinereus extra marktinzichten en groeipotentieel in kaart. Pharmamarket ging de uitdaging aan, en wist met Grava te realiseren waar zoveel over geschreven wordt: je klanten blijven dienen en tegelijk je digitale marketing-transformatie waarmaken. 

 

Jouw website ook een duwtje in de rug geven en prominenter laten verschijnen in de zoekresultaten van de grootste zoekmachines? Klop even aan bij Grava voor een kennismakingsgesprek.

Nieuwsgierig naar meer?

PharmaMarket
19/05/2021
Grava’s team werkte samen met Pharmamarket’s marketing team een strategie uit, vol inzettend op feedgedreven advertenties en artificiële intelligentie.

Interesse in hoe wij jou kunnen helpen met ?