Neuhaus verkoopt bijna 12 keer méér paaseitjes online in Corona-tijd

Heel wat Neuhaus boutiques zijn gesloten sinds midden maart door de Corona-maatregelen. De paaseitjes moesten dit jaar dus vooral over de digitale toonbank gaan. De Belgische chocolatier, voor wie Pasen een cruciale periode is, kon gelukkig rekenen op een mature digitale strategie en webshop én ging uiterst empathisch met de omstandigheden om. Zo werd Pasen – online alleszins – alsnog een succes : Neuhaus vertienvoudigde de online verkoop tijdens de paasperiode in vergelijking met vorig jaar.

Neuhaus verkoopt bijna 12 keer meer paaseitjes online

De Belgische chocolatier Neuhaus bouwt al jaren aan zijn digitale aanwezigheid en online marketing strategie, iets waar we bij Grava met veel enthousiasme mee helpen sinds 2018. Echter, wie aan chocolade denkt, denkt daar niet meteen “online bestellen” bij. Of “dacht”, beter gezegd, want als er iets is dat deze crisis aantoont, is het wel dat je paaseitjes, paasgeschenken - en chocolade in het algemeen – ook gerust online kan kopen. Neuhaus zorgt er immers voor dat je chocolade mooi en met zorg verpakt en geleverd wordt.

Heel wat Neuhaus boutiques zijn gesloten sinds midden maart.  De paaseitjes gingen dit jaar dus vooral over de digitale toonbank.

Daarmee is het verlies in de winkels uiteraard nog niet gecompenseerd, en ook Neuhaus zal de Coronacrisis stevig voelen, maar dankzij een reeds aanwezige en mature digitale workflow was het mogelijk om de pil toch wat minder bitter te maken.

We moeten allemaal in ons kot blijven, maar de wereld draait gewoon verder. De lente is gestart, Pasen gepasseerd. En door het vele gemis van onze naasten en het gebrek aan sociaal contact, groeit zelfs de behoefte om elkaar te helpen of een kleine attentie te sturen. Dan is chocolade geven een mooie manier om daaraan tegemoet te komen.

Durven switchen van strategie in crisistijd

Door verstandig om te gaan met deze moeilijke situatie, en zich empathisch op te stellen, kon Neuhaus een verschil maken. Voor alle mensen die van hun chocolade konden genieten, of course, maar ook voor de toekomst van dit Belgische bedrijf. Veel vaste kosten blijven immers doorlopen, met of zonder mensen in de winkels. Bovendien was de productie er al, toen de Corona-crisis nét inhakte. Door de verzending gratis te maken vanaf 30 euro en het trouwe Neuhaus publiek te bereiken met empathische nieuwsbrieven, wist Neuhaus de consument te overtuigen om net met hun chocolade harten van naasten sneller te doen slaan.

Bij Grava leidden we dit mee in goede banen door in te zetten op de juiste dingen. We namen en hielden de boodschappen onder de loep, richtten ons op de meest converterende strategieën en zorgden voor de best mogelijke ROI.

Zelfs in onzekere tijden kan het de moeite lonen om de gewoonlijke manier van werken te herzien. Zo hebben we de SEA-campagnes voor de paasperiode overgeschakeld op een ROAS-biedstrategie zodat de poorten openstonden, zolang de kostefficiëntie gegarandeerd bleef, en Google z’n algoritmes hun werk naar behoren konden doen. Resultaat: de search en shopping campagnes zorgden voor 30 keer meer online aankopen en de ROAS (return on ad spend) ging X13 tegenover de paasperiode van 2019.

                                                        

In de Social advertising kanalen zijn de awareness campagnes op een lager pitje gezet en verlegden we de focus op online verkoop, aangezien het nu even geen zin heeft om de mensen naar de shops te willen brengen. Zowel de Paascampagne als de prospecting dynamic campagnes hebben een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan:

  • Meer focus op online kopen en gratis verzending (vanaf 30 euro)
  • Duidelijke Call-to-action copy die aanzet tot aankoop online
  • Meer focus op gifting (bv dat je een persoonlijk bericht kan toevoegen)

                                                  

Meer dan ooit tevoren hebben we de USP’s van het online bestellen in de kijker gezet, en dat heeft gerendeerd. Zo haalde de paascampagne sinds deze “Corona-aanpassingen” een ROAS die 51 keer hoger lag dan voorheen. Enige nuance: het gaat dan uitsluitend over omzet gegenereerd uit de online aankopen, daar waar voorheen Social ingezet werd voor offline én online verkoop.

Nieuwsgierig naar meer?

B2B
Neuhaus
14/04/2020
Heel wat Neuhaus boutiques zijn gesloten sinds midden maart door de Corona-maatregelen. Dankzij een mature digitale strategie en webshop, kon Neuhaus Pasen toch nog tot een online succes maken.

Interesse in hoe wij jou kunnen helpen met SEA?