ZEB krikt online verkoop op in Corona-tijd met solide strategie

Om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, zijn sinds midden maart alle niet-essentiële winkels gesloten. Merken als ZEB, sinds 2018 klant van Grava, kunnen gelukkig terugvallen op een goed draaiende webshop en een goed uitgekiende online marketing strategie. In tijden van crisis steken we samen met hen een tandje bij. In dit artikel lichten we de aanpak toe en hoe dat zich reflecteert in bemoedigende e-commerce resultaten.

Grava en ZEB krikken samen de online verkoop op

Tekstvak

Collectieve shock zorgde in de eerste dagen met Corona-beperkingen voor minder online verkoop

In de eerste dagen na de afkondiging van de strenge maatregelen moest de bevolking duidelijk bekomen van de shock. Er werd massaal gehamsterd in de supermarkten, maar van fashion lag niemand wakker. Logisch.

Dat liet zich zien in de online resultaten van ZEB. Nog tot 18 maart zagen we eerder teleurstellende online omzetcijfers. Behalve de onzekerheid door het Covid-19 virus, wachten in deze periode veel trouwe ZEB-klanten graag nog even op nieuwe acties. Tussen 9 en 18 maart daalde de online omzet zelfs met een kleine 10% tegenover een vergelijkbare periode vorig jaar.

Hoe buig je zo’n minder goede periode om?

Gelukkig konden ZEB en Grava met vereende krachten deze trend keren.

ZEB plande extra kortingsacties in om de conversieratio een boost te geven zoals een lente-opruimactie, een Spring-collectie actie en een toepasselijke “ZEB in uw kot” actie.

Wij bij Grava leverden extra inspanningen om de situatie op te volgen en om te buigen. Enerzijds stemden we zeer frequent af over de stand van zaken op commercieel en logistiek vlak en spraken we af over hoe we hier best op zouden inspelen. Kort op de bal spelen is immers cruciaal in crisistijd.

Tegelijkertijd werkten we extra hard om de SEA-campagnes te optimaliseren om daar de juiste balans te zoeken tussen zichtbaarheid, positie en ROI. Met name in de brandcampagnes kon hierin een verschil gemaakt worden. De juiste zichtbaarheid opzoeken, daar de juiste boodschap tegenover zetten en zo de merktrouwe klanten overtuigen om online te shoppen nu de winkels gesloten zijn, daar draaide het om. Slim omgaan met de Google-biedstrategieën bleek hiervoor een juiste aanpak, ook in de generieke SEA-campagnes.

In de Social campagnes hebben we de meest conversiegerichte, vaak feedgestuurde campagnelagen onder de loep gehouden op zoek naar goede optimalisaties. Dat klinkt niet als een spectaculaire quick-win, maar maakt wel deel uit van een aanpak waarin we geloven en die ook al veel langer zijn vruchten afwerpt en beetje bij beetje duurzaam de resultaten omhoog stuwt.

De kentering zet in sinds de sluiting van de winkels

Vanaf 19 maart, de dag waarop geen enkele fysieke kledingwinkel nog open mocht, trokken de webshopverkopen terug aan. Een beetje mooi weer helpt natuurlijk ook. En dan is er nog de factor “verveling” en “wat meer tijd dan anders”.

Logisch dat het dan aantrekt, zou je zeggen. Welnee. De markt beweegt mee. Bovendien moeten we rekening houden met het feit dat de financiële impact voor heel wat gezinnen aanzienlijk zal zijn, waardoor ze niet-essentiële aankopen zullen beperken of uitstellen. Gooi al deze externe factoren op een hoop, en je weet dat de resultaten onvoorspelbaar zullen zijn. In onzekere tijden zonder precedenten is het een voordeel als je kan terugvallen op een solide, weldoordachte e-commerce strategie.

De vruchten daarvan zie je weerspiegeld in de resultaten. Tussen 19 maart en 29 maart steeg de online omzet van ZEB met 183% tegenover dezelfde periode vorig jaar.

En het is nog niet gedaan!

Kijken we naar de meest recente periode, 30 maart tot en met 6 april, dan zien we de omzet zelfs ruim verviervoudigen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Een indrukwekkende ROI en toch volume halen in een onzekere tijd? Daar doen we ’t voor bij Grava. Het is op momenten als deze dat een zorgvuldige opvolging van je digitale marketingcampagnes het verschil kan maken.

Nieuwsgierig naar meer?

B2B
ZEB
10/04/2020
De economie krijgt rake klappen door de Coronamaatregelen, maar met een goede e-commerce strategie als fundament en de juiste aanpak in crisistijd kan een bedrijf vandaag het verschil maken. De Belgische multibrand fashion store ZEB kan daarvoor rekenen op Grava. Samen konden we een aanvankelijk moeilijke periode omzetten in mooie online resultaten. Of hoe goede zeilen lonen bij stormweer.

Interesse in hoe wij jou kunnen helpen met Digital Strategy Advies?