Contentaudit: content evalueren en structureren voor betere SEO-resultaten

Bulkt je bedrijfswebsite van productpagina’s, nieuwsberichten en opiniestukken, maar scoor je niet hoog in Google? Grava heeft de remedie! Wij onderzoeken je websitecontent objectief van A tot Z en bundelen onze inzichten in een transparant overzichtsdocument. Met onze contentaudit onder de arm, vink je niet alleen de vragen van prospecten en klanten af, maar ook die van zoekmachines

Contacteer ons!

Wat is een contentaudit?

Als objectieve partij en straffe SEO specialist duikt Grava gedurende een content analysis of contentaudit in je website. Geen enkele webpagina ontsnapt tijdens deze kritische screening aan onze aandacht. Behalen je URL’s een topscore voor content SEO en on page SEO? Staat er verouderde informatie live? Na een uitvoerige contentanalyse weten we welke pagina’s sterk staan en welke een strategische SEO-update kunnen gebruiken. Sommige webpagina’s worden beter samengevoegd of zelfs verwijderd.

Wist je dat het deleten van pagina’s met een zwakke ranking of relevantie een tactiek kan zijn om de SEO-positie van je content te versterken?

Wat is content pruning?

Binnen een SEO-traject staat content pruning voor het snoeien in je websitecontent. Niet alle oude content moet eraan geloven, enkel pagina’s met een lage kwaliteit worden verwijderd. Kiezen is in dit geval trouwens niet gelijk aan verliezen. Integendeel! Met content pruning win je ruimte voor nieuwe content en frisse webtakken die je website voeden en je SEO score doen bloeien

Waarom is een contentaudit nuttig binnen een SEO-strategie?

Contentrelevantie

Een contentaudit helpt om de relevantie van je content te achterhalen. Matchen je teksten met de behoeften en bezorgdheden van je klanten? Liggen je webpagina’s volledig in lijn met je missie en visie? Onze content analysis zet je op weg naar nauwkeurige en consistente content. Met een killer tone-of-voice en volgens de actuele SEO-technieken scoort je content relevantiepunten.

Contentouderdom

Hoe ouder je bedrijf, hoe meer strepen je hebt verdiend. Straf! Maar het is niet nodig om verouderde webpagina’s live te laten staan. Is het overzicht zoek? Grava to the rescue! We screenen in de breedte en de diepte op dubbele en gedateerde topics.

CONTENTAUDIT BONUS | Tijdens een content audit lijsten we op welke website content je kan combineren, verbeteren, deleten. Als extraatje krijg je hands-on tips voor een nieuwe, logische websitestructuur.

Contentkwaliteit

Door je content regelmatig door te lichten, stijgt de kwaliteit van je website. Zo krijgen zoekmachines het een pak eenvoudiger om je pagina’s op te pikken en te linken aan zoekopdrachten. Grava helpt je om je content te boosten met een top on page SEO. Iedere webpagina afzonderlijk is namelijk een kans om meer visibiliteit te behalen in Google. Dunne contentpagina’s of thin content pages geef je beter relevante body of we laten zoekmachines deze pagina’s skippen.

Het resultaat? Enerzijds een betere user experience of gebruikservaring voor je bezoekers, want relevante inhoud doet hen blijven plakken. Bovendien is Google verknocht aan strakke page load times en lage bounce rates. Anderzijds ranken geoptimaliseerde webpagina's hoger in zoekmachines en dat verhoogt je vindbaarheid. Kwalitatieve content heeft alleen maar voordelen!

Een stapsgewijze handleiding voor het uitvoeren van een contentaudit

1 | Inventariseer al je websitecontent

Een contentaudit begint steevast met de inventarisering van je content via een site crawler (Screaming Frog of DeepCrawl). Deze tools verkennen je website en verzamelen alle bereikbare URL’s. De output is een keurige lijst van al je webpagina's. Tijdens de screening linken we ook rapporteringsprogramma's als Google Analytics, Google Search Console en Ahrefs die je website en traffic visualiseren. Een overzichtelijke kick-start om later een kwaliteitsscore per URL toe te kennen!

2 | Rangschik je URL’s op basis van kwaliteit

Grava koppelt Google Analytics en Google Search Console en Ahrefs aan Screaming Frog. Deze connecties zijn het fundament voor de rangschikking van je URL’s volgens Google’s kwaliteitsalgoritme. We bestuderen het aantal websitesessies, unieke sessies, backlinks, referring domains, domain rank, time on page, bounce rates, conversieratio, ... Onze indeling positioneert pagina’s met een hoge SEO waarde bovenaan en minder kwalitatieve pagina’s onderaan.

3 | Groepeer pagina’s aan de hand van historische site traffic en relevantie

Weet jij precies welke webpagina’s je bedrijfswebsite trakteren op bezoekers? Als je ze exact kan benoemen, helpen ze je in de uitbouw van je content en het optimaliseren van je SEO resultaten. In deze stap visualiseren we je website traffic voor enkele weken, maanden of jaren. We geven je pagina’s weer in vier categorieën: top traffic pages, medium traffic pages, low traffic pages en no traffic pages. Iedere categorie wordt afgetoetst aan een unieke set van SEO-parameters. Deze facts and figures helpen je bij het optimaliseren, linken en eventueel verwijderen van webpagina’s.

4 | Analyseer de on page SEO en kwaliteit van je webpagina’s manueel

Iedere pagina heeft haar eigen SEO score. Tijdens een manuele analyse of on page SEO zetten we al je belangrijke webpagina’s in de schijnwerpers. We controleren minutieus wat er op rolletjes loopt en waar er ruimte is voor verbetering. Bevatten de pagina’s voldoende content? Vermelden ze relevante keywords? Volgen ze een logische opbouw? We versterken je on page SEO content onder meer door je pagina’s onderling te linken. Jouw impact doen toenemen op een weloverwogen (woord)domein in de organische resultaten van Google? Absoluut!

Optimaliseer je online verhaal samen met Grava

Zit je op een flinke berg aan content en kan je een frisse blik van buitenaf gebruiken? Grava stapt graag aan boord van je websiteverhaal. Samen varen we koers naar betere SEO resultaten.

Een contentaudit aanvragen bij een objectieve SEO-kenner? Wij zijn kandidaat!

Content Audit
voor je business?

Ontdek de voordelen van Content Audit

About you

Een sterk merk in de markt zetten, een uniek product boosten of een verrassende visie realiseren? Jouw doelstellingen zijn de bottomline van ons digital performance marketingplan. Daarom zijn we benieuwd naar je plannen, passies en prioriteiten.

Wil je meer leads? Meer clicks? Meer klanten? Wij vertrekken van je vragen en vertalen ze naar een concrete digitale strategie. Op maat natuurlijk, want er is geen enkel bedrijf zoals dat van jou.

About us

Een online strategie? Wij spreken vlot DSP, RTB, CPM en ander digi-talen en maken graag de vertaling voor jou. Vertrouw je project toe aan onze marketing experts en neem plaats in de digitale driver’s seat van je onderneming.

Digital performance marketing voor je project?
Of je eigen digital marketingteam versterken? Met Grava schakel je meteen enkele versnellingen hoger. Samen bepalen we de projectscope, stippelen we een tijdslijn uit en koppelen we elke actie aan het juiste budget.

Training en Workshops

Aanstormend talent opleiden of je marketingteam up-to-date te houden? Grava maakt graag tijd voor jou! Wij schaven je kennis bij met praktische seo tips, een gerichte google analytics training of digital marketing cursus. Een specifiek topic in gedachten? Wij organiseren opleidingen à la carte, van gepersonaliseerde one-to-one’s tot intensieve groepstrainingen. Omdat wij onze kennis graag delen!