Keyword research: ontdek hoe je klanten zoekmachines gebruiken

Zicht krijgen op de woorden die je potentiële klanten intypen in zoekmachines? Het SEO-team van Grava schotelt je de exacte zoekopdrachten van je – bestaande en gemiste – websitebezoekers voor in een krachtig keywordonderzoek.

Contacteer ons!

Wat is een keywordonderzoek?

Een keyword- of zoekwoordenonderzoek is een lijst van zoektermen die een inzage geeft op de vraag ‘wat en hoe zoeken mijn potentiële klanten in zoekmachines?’. Een zoekwoordenonderzoek bundelt alle woorden en woordcombinaties die geïnteresseerden gebruiken om gelijkaardige producten of diensten als de jouwe op te zoeken in onder andere Google of Bing. Een goed zoekwoordonderzoek toont je tevens welke keywords haalbaar zijn om te optimaliseren, per fase van het SEO traject. Sommige keywords zijn zeer concurrentieel en moeilijker om op te scoren. Andere keywords zijn meer longtail. Op deze keywords wordt minder gezocht, maar vaak is de actie- of aankoopintentie van deze keywords veel groter.

Een zoekwoordonderzoek gaat verder dan dat en wordt zelfs consumentenpsychologie wanneer we ons verdiepen in de bedoelingen van je bezoekers. We onderzoeken met welke intentie je doelgroep bepaalde zoekwoorden ingeeft in de zoekmachines. Dit helpt ons om pagina’s op je website op te bouwen zodat ze volledig voldoen aan de verwachtingen van je individuele websitebezoeker.

Grava is on top of things en jongleert moeiteloos tussen de beste keyword tools (Google Keyword Planner, Ubersuggest, …) op zoek naar jouw zoekwoorden. Geen enkel keywordonderzoek is identiek want we verzamelen enkel de search queries die aansluiten bij je missie, visie en expertises. Werk maken van een echte SEO contentstrategie? Dan is een keywordonderzoek een must.

KEYWORD RESEARCH BONUS | Na het zoekwoordonderzoek kan Grava je keywords blijvend monitoren. Neemt hun zoekvolume toe of verliezen ze aan populariteit? Onze SEO specialisten weten het je tijdig te zeggen én vertellen je ook hoe je website hierop kan inspelen.

Is keywordonderzoek nog relevant in 2020?

SEO is niet gedateerd, integendeel! Het is een groei-opportuniteit die je als bedrijf moet beetgrijpen om te verschijnen op zoveel mogelijk relevante online zoekopdrachten. Met de juiste trefwoorden op de juiste plaatsen in de zoekmachines boek je, ook in 2020, mooie SEO resultaten.

Weet je niet welke vragen je (potentiële) klanten stellen via zoekmachines? Dan is de kans groot dat je online klanten bij je concurrent uitkomen die wel relevante content schrijft met behulp van de juiste SEO keywords. Tijd voor actie dus!

Goede websitecontent onderscheidt je van concullega’s en versterkt je positie in Google. Dankzij een zoekwoordenonderzoek achterhaal je de intentie van search queries en kan je je content en de manier waarop je je pagina bouwt hierop laten aansluiten.

Een keyword research is een goede voorbereiding voor de strategische uitbouw van je website. Met een zoekwoordenonderzoek onder de arm, is het opzetten van geoptimaliseerde pagina’s of landingspagina’s een pak eenvoudiger.

Stel dat je schoenenverkoper bent en er gezocht wordt op "goedkope schoenen online kopen". Dan is het slim om een sterke SEO-tekst te schrijven die matcht met de gevraagde elementen: een zachte prijs en vlot online shoppen.

Extraatje? Toon een selectie van je goedkope schoenen. Plaats hierbij geen exclusieve luxeschoenen, want daar is je websitebezoeker niet naar op zoek. Doe je het toch, dan loop je het risico op een hoge bounce rate waarbij de bezoeker de website onmiddellijk zal verlaten na aankomst. Versterk liever je antwoord met keywordcombinaties zoals aanbieding, promo, koopje, tijdelijke deal, ... als extra trigger. Succes gegarandeerd!

Wat mag je verwachten van Grava’s keyword research?

Onze ervaren SEO experts schuimen Google, keyword tools en concurrerende websites minutieus af met maar één missie: de keywords verzamelen die 100% bij je business passen. Grava screent, sleutelt en selecteert een woordenlijst die je websitecontent stevig kan boosten. Geen eindeloze waslijst irrelevante woorden, wel specifieke keywords met een hoge slaagfactor.

Een zoekwoordenonderzoek is een frisse, overzichtelijke mix van short-tail, mid-tail en long-tail keywords.

  • Short-tail keywords zijn woorden waarop iedere bedrijfswebsite binnen je vakdomein wilt scoren. Omwille van de hoge concurrentie is het voor de meeste websites niet evident om op deze keywords te verschijnen. Vaak zijn de zoekopdrachten ook algemeen en niet specifiek. Bijvoorbeeld: schoenen
  • Mid-tail keywords bestaan vaak uit twee woorden. Ze kennen minder concurrentie waardoor het makkelijker is hierop hoger te ranken. Ze zijn ook iets specifieker. Bijvoorbeeld: schoenen kopen
  • Long-tail keywords bestaan vaak uit drie of meer woorden. Ze worden vaak getypeerd door een lage concurrentie want ze zitten veelal lager in de funnel. Deze zoekopdrachten zijn zeer specifiek en vaak ook actiegericht in de e-commerce funnel.
  • Bijvoorbeeld: zwarte geklede herenschoenen kopen

Wat is het resultaat van een keyword research?

De outcome van een zoekwoordenonderzoek is een bestand dat je relevante woorden en woordcombinaties bundelt per thema. Dit document kan je gebruiken als inspiratie voor nieuwe websitecontent (cases, blogs, …) of om je bestaande content (expertises, productpagina’s) te optimaliseren. Dankzij keyword research zit jij in de cockpit richting een betere vindbaarheid en autoriteit van je website. Ready for take-off?

KEYWORD RESEARCH BONUS | Heb je je zoekwoordenlijst in handen maar weet je niet hoe je deze trefwoorden implementeert? Grava steekt graag de schouders onder je vervolgtraject. Volgens het See Think Do Care-model optimaliseren we je websiteconstent stap voor stap en uiterst strategisch.

Benieuwd naar de SEO-woorden voor jouw bedrijf? Vraag je keyword research aan.

Keyword Research
voor je business?

Ontdek de voordelen van Keyword Research

About you

Een sterk merk in de markt zetten, een uniek product boosten of een verrassende visie realiseren? Jouw doelstellingen zijn de bottomline van ons digital performance marketingplan. Daarom zijn we benieuwd naar je plannen, passies en prioriteiten.

Wil je meer leads? Meer clicks? Meer klanten? Wij vertrekken van je vragen en vertalen ze naar een concrete digitale strategie. Op maat natuurlijk, want er is geen enkel bedrijf zoals dat van jou.

About us

Een online strategie? Wij spreken vlot DSP, RTB, CPM en ander digi-talen en maken graag de vertaling voor jou. Vertrouw je project toe aan onze marketing experts en neem plaats in de digitale driver’s seat van je onderneming.

Digital performance marketing voor je project?
Of je eigen digital marketingteam versterken? Met Grava schakel je meteen enkele versnellingen hoger. Samen bepalen we de projectscope, stippelen we een tijdslijn uit en koppelen we elke actie aan het juiste budget.

Training en Workshops

Aanstormend talent opleiden of je marketingteam up-to-date te houden? Grava maakt graag tijd voor jou! Wij schaven je kennis bij met praktische seo tips, een gerichte google analytics training of digital marketing cursus. Een specifiek topic in gedachten? Wij organiseren opleidingen à la carte, van gepersonaliseerde one-to-one’s tot intensieve groepstrainingen. Omdat wij onze kennis graag delen!